BMW 116D Problemen waarvan je op de hoogte moet zijn.

Zoals elke auto kan ook jouw BMW 116D te maken krijgen met veel voorkomende problemen. Sommige zijn merkspecifiek, terwijl andere universeel zijn voor alle automerken.

De 116D is een aantrekkelijke instapoptie, maar er zijn enkele nadelen waar je rekening mee moet houden.

Afslaan van de motor

Het afslaan van de motor kan een frustrerend en gevaarlijk probleem zijn voor BMW-rijders, vooral op drukke snelwegen. Als je merkt dat je auto afslaat, kun je hem het beste meteen naar een ervaren garage brengen.

Je BMW 116D kan afslaan door een storing in het brandstofsysteem, vooral als je een verkeerd type brandstof hebt gebruikt. Het is ook mogelijk dat de brandstofpomp van je auto verstopt is geraakt. Voor optimale prestaties en een lange levensduur moet je je brandstoffilter regelmatig inspecteren als je een BMW bezit.

Een andere mogelijke oorzaak van het afslaan van de motor is een slecht functionerend contactslot. Je contactslot heeft drie standen die elk verschillende onderdelen in je auto inschakelen; als één stand defect is, wordt de stroom naar zowel het brandstofsysteem als de ontsteking afgesloten, wat leidt tot afslaan van de motor.

Andere veel voorkomende oorzaken van een slecht werkend contactslot zijn een gebrekkige dynamo of een verstopt brandstoffilter. In beide gevallen zul je de onderdelen moeten vervangen voordat je motor weer gestart kan worden.

Let op een recente terugroepactie van BMW in zowel de Verenigde Staten als Canada. In dit geval worden bijna 570.000 auto’s teruggeroepen vanwege een probleem met accukabelaansluitingen, waardoor auto’s kunnen afslaan.

Gelukkig kan je BMW in een verminderde werkingsmodus terechtkomen die bekend staat als limp mode om de motor te beschermen tegen schade. Helaas kan deze modus moeilijk te herkennen zijn, dus het is essentieel dat je leert hoe je hem kunt detecteren. Breng je auto dan direct naar een gekwalificeerde monteur voor een snelle en veilige reparatie.


Problemen met de stuurbekrachtiging

Stuurbekrachtiging is een integraal onderdeel van elk modern voertuig, dat je helpt om je BMW 116D met gemak en precisie onder controle te houden als je aan het stuur draait. Met stuurbekrachtiging wordt je ervaring achter het stuur soepel en moeiteloos, wat een echt plezierige rijervaring oplevert.

Stuurbekrachtigingssystemen werken met een roterende klep, die kracht op het stuurwiel detecteert en poorten langs de hydraulische leidingen opent om je te helpen bij het draaien.

Een veel voorkomend probleem met de roterende klep is dat hij na verloop van tijd beschadigd kan raken, wat leidt tot volledig verlies van stuurbekrachtiging en een foutmelding op het dashboard met de tekst ‘storing stuurbekrachtiging’. Als je stuurbekrachtiging niet meer goed werkt, vormt dat een veiligheidsrisico en moet het zo snel mogelijk worden aangepakt.

Een ander veel voorkomend probleem is dat de koppeling op de slangen na verloop van tijd los kan raken of versleten is. Een visuele inspectie moet voldoende zijn om tekenen van schade of slijtage te ontdekken, en meestal kunnen ze opnieuw worden vastgezet of vastgedraaid om het probleem op te lossen.

Tenslotte is een losse of versleten stuurriem een direct gevaar voor de veiligheid en moet zo snel mogelijk worden vervangen. Deze riem zorgt voor de besturing van je stuur; daarom moet hij goed vastzitten met voldoende smering om effectief te blijven.

Zoals met de meeste autoproblemen kun je je BMW het beste naar een monteur brengen voor een nauwkeurige diagnose van het probleem. Die kan dan de nodige onderdelen vervangen om je stuurproblemen te verhelpen en je weer veilig op weg te helpen. Auto Guru maakt het boeken van gekwalificeerde monteurs gemakkelijk door ze direct bij je thuis te laten komen voor reparaties tegen een onverslaanbare prijs.

Defecte krukassensor

Krukaspositiesensor (CPS) is een essentieel onderdeel van het motorbesturingssysteem dat gegevens over de rotatiepositie en het toerental van de krukas naar een computer stuurt. Deze informatie wordt gebruikt voor het brandstofinjectie- en ontstekingstijdstip – twee essentiële processen in de motorwerking.

Een slecht werkende krukassensor kan allerlei problemen veroorzaken, zoals moeite met starten. Het kan ook leiden tot haperende en afslaande cilinders.

Krukaspositiesensoren zijn meestal zelfstandige eenheden en moeten worden vervangen als ze niet goed werken. Het proces is over het algemeen eenvoudig en kan door een ervaren monteur in ongeveer een uur worden voltooid.

Schroef eerst de krukassensor los door de 10 MM bout ervan los te draaien. Gebruik daarna een korte inbus om hem los te draaien en te vervangen door een nieuwe sensor. Voordat je de oude sensor terugplaatst, smeer je hem in met wat motorolie om te voorkomen dat de oude sensor barst of breekt.

Als de krukassensor is weggehaald, heb je een scantool nodig om het signaal ervan te controleren. Als het tot nul daalt en daarna weer omhoog komt, kan dat duiden op een probleem met ofwel de sensor zelf, ofwel met zijn bedrading of connector.

Een slecht werkende krukassensor kan het starten van je BMW 116D bemoeilijken, omdat de motor dan niet op bedrijfstemperatuur kan komen. Bovendien kun je moeite hebben met optrekken bij hogere snelheden. Als je merkt dat je auto moeite heeft om goed te starten, laat hem dan meteen nakijken.


Defecte EGR module

De EGR module recyclet wat uitlaatgassen terug in het inlaatspruitstuk van de motor om de uitstoot te verminderen, de levensduur van de katalysator te verlengen en het milieu te helpen beschermen.

Als de EGR-klep kapot gaat, kan dat tot verschillende problemen leiden, zoals een hoger brandstofverbruik en meer uitstoot. Het kan er zelfs toe leiden dat je motor tijdens het rijden afslaat of zelfs rook uitstoot.

Een EGR-klep kan vastlopen als hij vacuüm lekt, vol smurrie zit of het membraan geperforeerd is. In zulke gevallen moet het EGR-systeem worden vervangen.

BMW is in Europa een technische campagne gestart om defecte EGR-kleppen op vier- en zescilinder dieselmotoren te vervangen. Het bedrijf waarschuwt dat in zeldzame gevallen de klep defect kan raken, wat tot brandgevaar kan leiden. Als gevolg daarvan roept het bedrijf 268.000 auto’s terug in het Verenigd Koninkrijk en nog eens 1,6 miljoen wereldwijd.

Tot de getroffen voertuigen behoren de BMW 3-serie, 4-serie, 5-serie, 6-serie en 7-serie, evenals de X3-, X4,X5- en X6-modellen met viercilinder dieselmotoren (productiedata van april 2015 tot september 2016) en zescilinder dieselmotoren (productiedata van juli 2012 tot juni 2015).

De klep van je auto kan worden aangepast aan de rijomstandigheden. Voor lange snelwegritten is het openen van de klep wanneer de temperaturen hoger zijn en koolaanslag gemakkelijk kan worden afgebrand ideaal.

Een EGR-klep die niet goed functioneert kan ook het motormanagementlampje laten branden. Dat komt omdat het EGR-systeem bij detectie zal proberen de motor af te zetten om te beschermen tegen verdere schade als het denkt dat je EGR-klep defect is.

Defecte cardanasverbinding

Als je BMW 116D problemen ondervindt met de motor, de stuurinrichting of het VANOS-systeem, heb je misschien een beschadigde schroefasverbinding. Deze assemblage brengt het vermogen over van de voorkant van de auto naar de achterkant en kan bij beschadiging leiden tot ruw rijgedrag of verminderd motorvermogen. Als je vermoedt dat dit bij jouw auto het geval is, laat hem dan nakijken door een erkende BMW expert om er zeker van te zijn dat alle problemen verholpen zijn en het rijden weer normaal verloopt.

Scroll naar boven