De BMW B48 motor is een turbocharged inline vier benzinemotor die de N20 motor heeft vervangen en sinds 2014 in productie is.
De B48 motor behoort tot een modulaire familie en deelt onderdelen met andere 4- en 6-cilinder BMW motoren. Hoewel betrouwbaarder dan zijn N20 tegenhanger, moeten bestuurders zich nog steeds bewust zijn van enkele potentiële problemen.
Problemen met het kleppendeksel
De BMW B48 motor is een lijn vier die in verschillende BMW modellen zoals de X3 en X4 voorkomt. Hij heeft een reputatie opgebouwd als betrouwbaar, krachtig en licht, ondanks zijn omvang.
Deze motor behoort tot een modulaire familie die 1.5L, 2.0L en 3.0L motoren omvat die in 2013 zijn uitgebracht. Het idee achter dit concept was om de ontwikkeling en de aanschaf van onderdelen voor deze nieuwe ontwerpen te vereenvoudigen.
Daarom is de BMW B48 relatief eenvoudig te repareren en betrouwbaar. Het is echter essentieel dat je op de hoogte bent van veel voorkomende problemen die zich met deze motor kunnen voordoen, zodat je reparaties vooruit kunt plannen.
Een van de meest voorkomende motorproblemen die BMW B48 modellen treft is lekkage van de kleppendekselpakking. Deze kunnen gevaarlijk zijn, want ze kunnen leiden tot grote schade aan de motor als ze niet gerepareerd worden. Daarom is het essentieel dat je dit probleem snel aanpakt om grote schade te voorkomen.
Het kleppendeksel van de BMW B48 is een plastic behuizing met daarin een rubberen pakking. Bij het ouder worden kunnen er scheurtjes in deze pakking ontstaan, waardoor er olie uit kan sijpelen – dit kan zeer gevaarlijk zijn, omdat je motor dan oververhit raakt.
Als je merkt dat er olie uit een pakking sijpelt, is het tijd om te handelen. Anders kan de olie langs het kleppendeksel naar beneden reizen, naar nauwe ruimtes in de motorruimte, en tal van onderdelen beschadigen.
Daarom kun je je auto het beste naar een betrouwbare monteur brengen voor hulp bij dit probleem. Een gekwalificeerde technicus kan het kleppendeksel vervangen en je motor behoeden voor verdere schade.
Een ander veel voorkomend motorprobleem bij de BMW B48 is koolstofafzetting op inlaatkleppen. Dit probleem komt voor bij direct ingespoten benzinemotoren en moet in gedachten worden gehouden bij de inspectie van je BMW.
Walnootstralen kan een lastig probleem zijn om aan te pakken, dus het is het beste om te proberen het zoveel mogelijk te voorkomen. Dit proces helpt koolaanslag te verwijderen zonder je inlaatpoorten of kleppen te beschadigen.
Verlies van koelvloeistof
De BMW B48 motor is een turbocharged inline-four benzinemotor die sinds 2014 in productie is en de legendarische “BMW N20” motor vervangt die verschillende problemen had.
De B48 gebruikt pakkingen van hogere kwaliteit dan oudere BMW motoren, wat helpt om olielekkage te minimaliseren. Helaas kunnen kleppendeksel- en panpakkingen dichter bij de 200.000 mijl gaan lekken – dit is een veel voorkomend probleem bij BMW motoren die premium olie gebruiken.
Ten minste om de twee jaar moet je de koelvloeistof in je BMW vervangen om oververhitting te voorkomen. Vervang het bovendien wanneer de vloeistof elasticiteit begint te verliezen of vermogensverlies optreedt.
Koelvloeistof, samengesteld uit mono-ethyleenglycol (MEG) en gedestilleerd water, helpt de interne onderdelen van je BMW op een ideale temperatuur te houden. Omdat elke keer dat het systeem wordt in- of uitgeschakeld een deel van deze vloeistof verloren gaat, is het belangrijk je koelvloeistofpeil op peil te houden om maximale efficiëntie te garanderen.
Het koelsysteem van je BMW bestaat uit de motor, de slangen, de radiator en het expansievat. Het is gevuld met G48 of HT12 koelvloeistof die speciaal voor BMW motoren is gemaakt, maar ook met andere merken kan worden gemengd.
De motorcomputer regelt het debiet en de druk van de waterpomp om de temperatuur van de motor optimaal te houden. Hij past ook zijn aan/uit timing aan volgens de behoeften van de klimaatregeling voor een efficiënte warmtehuishouding die de prestaties bij warm weer kan verhogen.
Een koelvloeistoflek kan snel escaleren tot een intens oververhittingsprobleem, dus het is van cruciaal belang om het vroeg op te sporen en je auto meteen door een monteur te laten controleren.
Tekenen van een koelvloeistoflek zijn lichtgekleurde resten of vlekken rond de radiateurdop, slangen in de hele motorruimte (vooral bij de uiteinden waar ze aan andere onderdelen vastzitten), en op de radiateur zelf. Controleer bovendien of je koelvloeistofpeil daalt.
Als je een van deze waarschuwingssignalen ontdekt, kan het zijn dat de koelvloeistof van je auto ergens lekt. Het is aan te raden om het naar een gecertificeerde BMW monteur te brengen voor diagnose en reparatie. Hoewel het repareren van zo’n lek duur kan zijn, is het voorkomen dat je aan de kant van de weg komt te staan met een niet reagerende motor het bestede geld meer dan waard als het verdere schade voorkomt.
Slecht functionerende bougies
Het ontstekingssysteem van je BMW vertrouwt voor de energieproductie op bougies. Ze leveren de vonk die het brandstof-luchtmengsel in de motorcilinders doet ontbranden om vermogen te genereren. Bougies hebben een eindige levensduur, en als ze stuk gaan kun je startproblemen en verminderde prestaties krijgen.
Gemiddeld moeten bougies elke 5.000 mijl of meer vervangen worden, afhankelijk van je persoonlijke rijgewoonten en hoe vaak je het vermogen in je auto gebruikt. Dit is vooral belangrijk als je vaak op lange snelwegen of in moeilijke omstandigheden rijdt, want dan kunnen de bougies sneller slijten dan gemiddeld.
Een ander veel voorkomend probleem is dat bougies vervuild raken met olie- of brandstofresten. Dit kan leiden tot verminderde prestaties en hogere emissies. Als je bougies vuil zijn, zorg er dan voor dat ze onmiddellijk vervangen worden.
De opening van een bougie moet precies gekalibreerd zijn om de juiste vonken te creëren die nodig zijn om het brandstof-luchtmengsel in de verbrandingskamer te laten ontbranden. Defecte bougies zullen deze opening verslechteren, waardoor de punt mogelijk beschadigd raakt.
Andere symptomen die vervanging van de bougie noodzakelijk kunnen maken zijn een ruw stationair toerental, minder kilometers en een slechte acceleratie. Je moet ook controleren op een toename van het brandstofverbruik als een van deze problemen zich voordoet; het zou kunnen wijzen op defecte bougies.
Bougies moeten worden schoongemaakt en geïnspecteerd op verstopping of corrosie. Dit kun je doen door de punt en de elektroden van elke bougie te demonteren en te inspecteren.
Het is ook verstandig om de bougie te inspecteren op tekenen van slijtage. Als de punt of de elektroden beschadigd lijken, is het waarschijnlijk tijd voor vervanging.
Tenslotte moet de afstand tussen de midden- en zij-elektroden zorgvuldig gemeten worden. Als er te veel afstand tussen zit, zullen de vonken minder nauwkeurig zijn, wat leidt tot vonken bij lagere spanningen.
Het onderhouden van de bougies van je BMW B48 motor is essentieel voor de gezondheid ervan. Verwaarlozing van deze taak kan later tot duurdere problemen leiden.
Defecte VANOS
Het VANOS systeem in je BMW B48 motor is een van de belangrijkste elementen die ervoor zorgen dat je auto optimaal loopt. Het vermindert niet alleen de uitstoot, maar optimaliseert ook het koppel voor een beter brandstofverbruik.
Het VANOS systeem werkt door het toepassen van een kleine hoeveelheid oliedruk om de timing van je in- en uitlaatnokkenassen aan te passen, waardoor je auto soepeler en sneller rijdt – vooral bij lage tot middelhoge toerentallen.
Na verloop van tijd zullen de afdichtingen van het VANOS-systeem echter verslechteren en uiteindelijk defect raken. Als deze afdichtingen verslechteren, neemt de druk op de kleppen af, wat leidt tot vermogensverlies bij lagere toerentallen.
Zodra dit gebeurt, kan je check engine lampje gaan branden en kan de auto langzaam lopen met minder vermogen als je het gas intrapt. Dit gebeurt omdat je motor moeite heeft zijn eigen timing te regelen, wat leidt tot minder vermogen en een acceleratie die kan aanvoelen alsof hij kruipt of afslaat.
Wanneer je VANOS-systeem niet goed werkt, zal de boordcomputer (ECU) van de auto dit detecteren en foutcodes genereren die betrekking hebben op de VANOS-eenheid. Deze codes vertellen je BMW monteur precies wat er mis is met het apparaat.
Veel voorkomende problemen met het VANOS systeem zijn o-ring defecten en een beschadigde solenoïde. Als je een van deze zaken bij je BMW opmerkt, breng de auto dan binnen voor een beoordeling door een van onze BMW monteurs bij AutoScope.
Onze gespecialiseerde automonteurs beschikken over diepgaande kennis van het VANOS-systeem en kunnen je helpen bij eventuele problemen die je ermee ondervindt. We werken samen met de boordcomputer van je auto om het probleem op te lossen voordat er verdere schade ontstaat.
Het VANOS systeem wordt vaak geplaagd door defecte o-ringen. O-ringen, gemaakt van rubber, slijten na verloop van tijd en kunnen leiden tot een beperkte oliestroom uit de solenoïde van een VANOS-klep, wat leidt tot symptomen als het branden van een controlelampje, een verminderd vermogen en een ruw stationair toerental.