BMW F31 problemen waarvan je op de hoogte moet zijn

Veel mensen rijden graag in BMW F31’s, maar er zijn verschillende problemen waar je je bewust van moet zijn. Sommige problemen komen alleen in bepaalde modeljaren voor.

Gelukkig zijn er manieren om deze problemen te vermijden. Een van de beste is het programmeren van de automatische start-stop functie van je auto, zodat deze niet in werking treedt bij een stoplicht.

Problemen met de distributieketting

Distributieketting: een essentieel element in de werking van de motor en essentieel voor het verbrandingsproces. Verbonden met nokkenas en krukas zorgt hij ervoor dat alle kleppen op precies hetzelfde moment opengaan.

Om dit proces te coördineren is een perfecte timing nodig. Als de ketting uitgerekt is, kan dat ertoe leiden dat de motor een versnelling overslaat op de krukas of de nokkenas en dat leidt tot problemen. Bovendien kunnen daardoor beschadigde zuigers of ontstekingsfouten ontstaan.

Gelukkig zijn er stappen die je kunt nemen om dit te voorkomen. Een van de eenvoudigste is het regelmatig verversen van je olie en het gebruik van olie van hoge kwaliteit; dit verlengt de levensduur van je distributieketting en vermindert de slijtage ervan.

Een andere stap die je kunt nemen is het opsporen van een defecte distributieketting in je motor. Als je een van deze symptomen signaleert, laat de distributieketting dan zo snel mogelijk vervangen.

Als je een zeurend geluid uit je ketting hoort komen, kan dit een aanwijzing zijn voor de slijtage ervan. Het negeren van deze waarschuwing kan grote motorschade veroorzaken als het niet gecontroleerd wordt, dus breng je auto meteen naar binnen voor reparatie.

Let op een recente trend die van invloed is op N43 motoren van BMW’s van 2007 tot 2012. Deze motoren gebruiken plastic tandwielkettinggeleiders die broos worden en afbreken, waardoor de ketting speling krijgt en losraakt, wat een onaangenaam ratelend geluid veroorzaakt.

Als je N47 motor een van deze symptomen vertoont, is het sterk aanbevolen om je distributieketting te laten vervangen. Als je het niet zeker weet, vraag dan professioneel advies voor de meest effectieve handelwijze.


Olielekkage

Als je een BMW F31 bezit, dan ben je je terdege bewust van het belang van goede olieverzorging. Regelmatige olieverversing, filterverversing en routine motorinspecties kunnen je op lange termijn geld besparen door dure reparaties te vermijden.

Als de motor van je auto afslaat of je ontdekt rook onder de motorkap van je BMW, dan kan dat komen doordat de brandstofinjectoren niet goed werken. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals een slecht werkende turbo, een beschadigde koppakking of brandstof van lage kwaliteit.

Wat de oorzaak ook is, deze problemen moeten snel worden aangepakt om te voorkomen dat ze erger worden. Daarom is het essentieel om je auto naar een gecertificeerde monteur te brengen zodra je problemen met de prestaties opmerkt.

Om vast te stellen of je motorolie lekt, moet je de consistentie en het uiterlijk ervan observeren. Zo kun je bepalen of dit veel voorkomt en aandacht vereist.

Een van de meest voorkomende plaatsen waar olie uitlekt is uit je kleppendeksel. Deze afdichting beschermt zowel de tuimelaars als de kleppen in de motor van je BMW en helpt olieophoping voorkomen.

Je auto is ook kwetsbaar voor schade door een klapband of wanneer je op de weg over puin rijdt. Als je tekenen van lekkage in je kleppendeksel opmerkt, zorg er dan voor dat het onmiddellijk wordt vervangen.

Hoewel olielekkages misschien niet bij elk voertuig voorkomen, kunnen ze, als ze langere tijd onbehandeld blijven, kostbaar blijken. Daarom is het verstandig om je olie regelmatig te laten verversen, zelfs als je nog geen problemen hebt opgemerkt.

Oververhitting van de motor

Als je een BMW F31 bezit, kan oververhitting van de motor een probleem zijn. Niet alleen beschadigt het onderdelen en vereist het dure reparaties, maar het is essentieel dat je je auto snel laat controleren.

Preventief onderhoud is de beste manier om je BMW optimaal te laten lopen. Of je hem nu naar een dealer of een onafhankelijke monteur brengt, zorg ervoor dat ze kennis hebben van het repareren van BMW’s en toegang hebben tot de juiste diagnose-instrumenten. Zo kun je optimale prestaties van je auto garanderen.

Een andere manier om oververhitting van de motor te voorkomen is het controleren van het koelvloeistofpeil. Zo kun je eventuele lekken opsporen die de koelvloeistof te warm kunnen maken.

Je waterpomp moet ook vervangen worden als hij versleten raakt of slecht functioneert. Een slecht functionerende waterpomp kan je motor oververhitten, dus zorg ervoor dat hier onmiddellijk iets aan gedaan wordt.

Let er tenslotte op dat de temperatuursensoren van je motor defect kunnen raken, wat kan leiden tot problemen als weinig vermogen of minder brandstofverbruik. Het is essentieel om dit snel te laten repareren om de levensduur van je motor te verlengen.

Let op tekenen van oververhitting, zoals een ratelend geluid als je optrekt of afremt. Dit kan duiden op een kapotte VANOS tandwielkast. Breng je BMW onmiddellijk naar een erkend BMW service center als je dit probleem opmerkt, zodat ze het kunnen inspecteren en onmiddellijk repareren.


Defecte achterruitenwisser

Als je achterruitenwissers een vreemd geluid beginnen te maken of werken wanneer dat niet nodig is, is het tijd om ze door een monteur te laten onderzoeken. Door dit te doen kun je andere problemen in de toekomst voorkomen, zoals gescheurde wisserbladen of kapotte ruitenwissermotoren.

Een slecht functionerende achterruitenwissermotor is de meest voorkomende boosdoener van dit probleem, maar er kan ook water in de motorbehuizing komen, waardoor de motor doorbrandt en de wisser niet meer goed werkt.

Om een slecht functionerende achterwisser te repareren, breng je je auto naar een erkende BMW technicus of monteur en vraag hem de motor te inspecteren. Zij kunnen controleren op corrosie en andere tekenen van schade en kunnen het onderdeel eventueel vervangen.

Als het probleem bij je ruitenwissertransmissie ligt, kan er een draaimoer los zitten waardoor de arm niet kan draaien. Dit zou kunnen verklaren waarom beide ruitenwissers werken maar er één statisch blijft of slechts één werkt; inspecteer deze moer om te zien of hij moet worden aangedraaid.

Het is essentieel om op te merken dat dit probleem verholpen kan worden door de wisserarm te vervangen, dus investeren in een kwaliteitsgereedschap zoals Schwaben’s Heavy Duty Wiper Arm Puller is een aanrader. Niet alleen kun je daarmee de wisserarm eruit halen zonder iets te beschadigen, maar ook het gebruiksgemak maakt hem ideaal.

De prestaties van je BMW F31 onderhouden is de beste manier om hem optimaal te laten lopen. Het inspecteren en vervangen van onderdelen zoals ruitenwisserarmen is een goede plek om te beginnen, maar het is ook essentieel dat je je auto meeneemt voor routineonderhoud, zodat alle systemen optimaal blijven.

Defecte krukassensor

Als je BMW F31 moeite heeft met starten, kan dat te wijten zijn aan een probleem met de krukaspositiesensor. Deze cruciale sensor zendt informatie naar de motorbesturingseenheid, zodat die de ontsteking en de brandstofinspuiting correct kan timen. Bij een storing kan dit leiden tot allerlei problemen die de prestaties en de bestuurbaarheid van je auto beïnvloeden.

Bij de meeste voertuigen zit de krukaspositiesensor achter de krukaspoelie of onder het tandwieldeksel. Bij sommige modellen is hij echter verborgen in de motorruimte en moeilijk bereikbaar.

Een defecte krukassensor kan ertoe leiden dat je BMW afslaat of uitschakelt, omdat hij geen nauwkeurige gegevens doorgeeft aan de motorbesturing. Dit kan leiden tot een verkeerde vonkentiming en brandstofinspuiting, waardoor het gasverbruik hoger is dan verwacht.

Andere tekenen van een slecht werkende krukassensor zijn onder meer een ruw stationair toerental, vooral als je voor een stoplicht stilstaat. Dit komt omdat het onvermogen van de sensor om de krukas van je auto te controleren trillingen kan veroorzaken die het vermogen en de acceleratie negatief beïnvloeden.

Zodra je je bewust wordt van deze problemen, is het essentieel om ze te laten beoordelen door een monteur. Die kan een diagnostische test uitvoeren om vast te stellen of de krukassensor defect is en hem zo nodig vervangen.

Gemiddeld kosten nieuwe krukassensoren voor BMW’s tussen de € 120 en € 300, afhankelijk van het merk en model. Ook de arbeidskosten zijn met gemiddeld zo’n twee uur redelijk betaalbaar.

Scroll naar boven