De BMW 116i kan een geweldige subcompacte auto zijn, maar hij heeft ook enkele problemen waar je op moet letten. Deze problemen kunnen kostbaar zijn om te repareren, dus het is het beste om van tevoren voorbereid te zijn.
Gelukkig raadt BMW aan hun onderhoudsschema te volgen en verantwoord te rijden om deze problemen te voorkomen. Helaas kunnen sommige van deze problemen meer voorkomen naarmate je auto meer km maakt.
BMW 116i probleem: Afslaan van de motor
Als je BMW 116i plotseling niet meer werkt of moeilijk start, zijn er verschillende mogelijke problemen waar je op moet letten. Een veel voorkomend probleem is het afslaan van de motor.
Motoren hebben lucht nodig om optimaal te functioneren, dus als iets die stroom blokkeert kan dat leiden tot het afslaan van je auto. Meestal kan dit probleem gemakkelijk verholpen worden; maar als het probleem aanhoudt, neem dan contact op met je monteur of dealer voor verdere hulp.
De brandstofpomp in je BMW 116i is een integraal onderdeel van het systeem. Hij kan na verloop van tijd beschadigd raken of verstopt raken met verontreinigingen en andere problemen.
Tekenen van deze toestand zijn onder meer ruw stationair draaien, afslaan van de motor en trillingen.
Dit probleem kan ook te wijten zijn aan een slecht functionerende brandstofinjector.
Als je BMW 116i een van deze problemen ondervindt, kun je hem het beste meteen laten repareren. Anders kunnen er andere problemen ontstaan die duurder zijn om op te lossen.
Storing in de stuurbekrachtiging
Vind je het een uitdaging om je BMW 116i auto te besturen, dan kan dat het gevolg zijn van een probleem met de stuurbekrachtiging. Dit is een dringend probleem dat meteen moet worden aangepakt, want elk uitstel kan je veiligheid op de weg in gevaar brengen, vooral bij lage snelheden.
Stuurbekrachtigingssystemen vertrouwen op een pomp om vloeistof onder druk door meerdere slangen te laten circuleren, zodat je tijdens het rijden minder moeite hebt met sturen. Na verloop van tijd slijt de pomp echter en produceert hij niet langer voldoende druk.
Je BMW 116i kan moeite hebben met draaien, of je kunt een knarsend geluid horen bij het draaien van de wielen. Dit is een indicatie van lekken in het systeem, die uiteindelijk kunnen leiden tot een totale storing van de pomp.
Lekken in de stuurbekrachtiging zijn meestal het gevolg van een losse slangkoppeling, defecte afdichtingen of een gebarsten of doorboorde slang. Deze moeten onmiddellijk worden aangepakt om verdere schade en volledig verlies van de stuurbekrachtiging te voorkomen.
Stationair probleem bij koude start
Als je BMW 116i bij een koude start uit zichzelf toeren maakt, is dat meestal geen aanwijzing voor een probleem dat verholpen moet worden. Maar als het toerental ook tijdens het rijden blijft schommelen, dan moet je je auto laten onderzoeken door een monteur.
Een van de meest voorkomende oorzaken van een ruw stationair toerental is een vacuümlek in het systeem van je auto. Damplekken kunnen leiden tot oververhitting van je motor, dus als je auto dit probleem heeft moet het meteen worden aangepakt.
Een andere mogelijke oorzaak van een ruw stationair toerental is een probleem met de luchtstroomsensor. Deze sensoren meten hoeveel lucht er in het brandstofinjectiesysteem komt en geven die gegevens door aan de computer van je auto, zodat die de juiste hoeveelheid brandstof kan leveren.
Een slecht werkende luchtstroomsensor kan ertoe leiden dat je auto afslaat of niet goed optrekt, omdat hij moeite heeft om het juiste mengsel van lucht en brandstof te vinden. Als dit probleem niet wordt aangepakt, kan de auto onveilig worden om mee te rijden en moet hij misschien helemaal gerepareerd of vervangen worden.
Defecte brandstofpomp
De brandstofpomp is een integraal onderdeel van de motor van je BMW. Hij levert benzine onder druk om de motor aan te drijven en filtert alle dampen en afvalstoffen die tijdens de verbranding ontstaan.
Wanneer je brandstofpomp defect raakt, kan dat leiden tot allerlei problemen met je auto. Eén zo’n probleem is vermogensverlies en afslaan. Ook hoge temperaturen kunnen de motorprestaties negatief beïnvloeden.
Als je auto moeite heeft met starten, laat hem dan meteen nakijken. Een slecht functionerende brandstofpomp kan andere onderdelen van het systeem van je auto beschadigen, wat duurder kan uitvallen dan het probleem zelf.
Als je BMW 116i last heeft van schokken of horten en stoten als je het gaspedaal indrukt, kan dat wijzen op een probleem met de brandstofpomp. Deze toestand, bekend als surge, kan uiterst gevaarlijk zijn.
Storing krukassensor
Als je BMW 116i problemen ondervindt met zijn krukassensor, kan dit een teken zijn dat het tijd is voor een inspectie. Krukassensoren zijn cruciale onderdelen van de werking van elke motor en sturen signalen naar de motorbesturing die alles regelen, van vonkentiming tot brandstofinjectie.
Als de krukassensor echter niet goed functioneert, kan dat leiden tot ernstige problemen met de prestaties en functionaliteit van je auto. Je kunt minder motorvermogen, een ruw stationair toerental of zelfs een motorstilstand opmerken.
Reparatie van dit probleem kan kostbaar zijn, dus het is het beste om de krukassensor zo snel mogelijk te laten vervangen.
Krukassensor: een elektronisch apparaat dat voortdurend de positie en het toerental van de krukas meet en deze gegevens naar de motorbesturing stuurt, zodat die de nodige aanpassingen kan doen.
Een slecht werkende krukassensor kan leiden tot allerlei problemen met je BMW. Veel voorkomende symptomen zijn afslaan van de motor, minder vermogen en zelfs een brandend Check Engine Light.
Problemen met de transmissie
Als je BMW 116i onregelmatig schakelt of niet goed reageert als je het gaspedaal indrukt, kan er een onderliggend probleem met de transmissie zijn. Dit kan om verschillende redenen optreden, zoals versleten tandwielen, een laag vloeistofniveau of een slecht werkende koppeling.
Als het Mechatronisch kleppenhuis beschadigd is, kun je last krijgen van onregelmatig schakelen of foutcodes die met dit onderdeel te maken hebben. Deze symptomen wijzen er meestal op dat een pakkingring of plastic adapter is gebarsten en vloeistof uit dit onderdeel heeft laten sijpelen.
Afhankelijk van de ernst van dit probleem kan het nodig zijn de mechatronische eenheid te vervangen. Het wordt aanbevolen om de transmissiemodule na het vervangen van de mechatronische eenheid te resetten door 15-20 minuten te rijden en ervoor te zorgen dat je verschillende keren door de versnellingen fietst om de schakelpunten te resetten.
Je kunt ook bij je verkoper informeren naar beschikbare software-updates die het schakelen van je BMW kunnen verbeteren. Deze wijzigen meestal het schakelpunt om het schakelen te verbeteren en kunnen in sommige gevallen intermitterende schakelproblemen of problemen in de veilige modus oplossen.
Lekkage EGR-klep
De EGR-klep is een essentieel onderdeel van het motorsysteem van je BMW 116i. Ze zorgt ervoor dat een deel van de uitlaatgassen wordt teruggevoerd naar de inlaatlucht, waardoor de verbrandingskamer op een stabiele temperatuur blijft en de NOx-uitstoot van het uitlaatsysteem wordt verminderd.
Maar als de EGR-klep van je BMW slecht functioneert, kun je met grote problemen te maken krijgen. Dit geldt vooral als het probleem ervoor zorgt dat je auto slecht stationair draait of zelfs helemaal afslaat.
Als je een van de volgende problemen met je auto ervaart, breng hem dan onmiddellijk naar de dealer. Uitstellen kan de zaak verergeren en resulteren in kostbare reparaties.
Een van de belangrijkste oorzaken van een EGR lek is een opeenhoping van verontreinigingen in de klep zelf. Deze afzettingen kunnen het moeilijk maken voor de klep om goed te openen en te sluiten, waardoor reparaties essentieel zijn om je motor optimaal te laten lopen. Door je klep te laten reinigen door een ervaren monteur los je dit probleem op en garandeer je optimale prestaties van je motor.
Probleem met de deurgreep
Een van de meest voorkomende problemen waar BMW eigenaren mee te maken krijgen is een losse deurklink. Dit probleem ontstaat door een inherente ontwerpfout in de handgreep, waardoor deze vast komt te zitten op het voorste draaipunt. Dit kan heel lastig zijn als je de deuren van je auto herhaaldelijk moet openen of sluiten.
Om de diagnose te stellen moet je het deurpaneel verwijderen en het mechanisme ervan inspecteren. Als alles goed functioneert, zou je je deuren soepel moeten kunnen openen en vergrendelen.
Tot slot is het meest cruciale stukje van de puzzel het deurvergrendelingsmechanisme zelf, dat zich binnenin kan bevinden en op zichzelf al complex is. Een ervaren monteur het laten inspecteren kan verstandig zijn; zij zullen helpen bij het vinden van een efficiënte en praktische oplossing op maat voor jouw individuele situatie. Je kunt zelfs wat geld besparen door deurklinken te kopen bij betrouwbare online retailers zoals AUTODOC.