Ben je aan het winkelen voor een tweedehands BMW 5 serie e39 model? Misschien weet je niet zeker welke problemen zich kunnen voordoen en waar je op moet letten bij je aankoop. Hier zijn enkele veel voorkomende problemen en nuttig aankoopadvies om je te helpen de beste beslissing voor je eisen te nemen.
De BMW E39 is een ideale auto voor bestuurders die op zoek zijn naar een budgetbewuste, betrouwbare Europese auto. Hij wordt nog steeds beschouwd als een van de beste 5-serie modellen ooit gebouwd – waardoor deze auto perfect is als je een BMW wilt die nog jaren meegaat!
Voordelen van de BMW e39
BMW’s zijn een uitstekende optie voor iedereen die door wil breken in de luxe automarkt. Ze zijn betrouwbaar en komen in verschillende stijlen om aan je wensen te voldoen – van vierdeurs sedans tot vijfdeurs wagens of fastbacks. BMW’s zijn een goede investering als je op zoek bent naar kwaliteitsvervoer.
Bij de aankoop van een tweedehands BMW 5-serie e39 moet je op bepaalde zaken letten. Ze hebben de neiging om vaak problemen te hebben en een aantal eigenaardige reparatie eigenaardigheden waar je je bewust van moet zijn.
Sommige E39 modellen kunnen olielekken vertonen rond de motor die kunnen wijzen op een gebrek aan onderhoud. Om dit te voorkomen moet je een autospecialist inhuren die weet hoe je een BMW goed moet onderhouden, vooral als hij meer dan 20 jaar oud is.
Een ander veel voorkomend probleem is een slecht werkend remblok of rotor. Dit kan voor sommige bestuurders een enorm gedoe zijn en moet altijd voor de aankoop gecontroleerd worden.
Tenslotte was de E39 een van de eerste BMW’s met aluminium onderdelen van de voorwielophanging en tandheugelbesturing. Deze voorzieningen verbeterden de veiligheid voor de passagiers en stuwden hem terug naar de top van zijn klasse.
Nadelen van de BMW e39
Een BMW E39 is een ideale optie voor liefhebbers van prestaties en luxe, en het is een van de meest betaalbare BMW’s op de markt.
Maar, zoals bij elke auto-aankoop, zijn er een paar nadelen waarmee je rekening moet houden voordat je je verbindt. Eerst en vooral kunnen deze auto’s duur worden in onderhoud als de kilometers zich opstapelen.
Een ander potentieel nadeel van de aankoop van een gebruikte BMW 5-serie e39 is hun neiging tot mechanische problemen. Je moet ervoor zorgen dat je het je kunt veroorloven om onderdelen te vervangen als ze na verloop van tijd verslijten of defect raken, wat op de lange termijn extra uitgaven kan betekenen.
Hoewel veel van deze problemen vermeden kunnen worden door het voertuig goed te onderhouden, is het toch aan te bevelen een exemplaar te kopen dat goed onderhouden is. Badgejagers en mensen die niet goed voor hun auto zorgen kunnen later grote problemen veroorzaken.
De E39 had verschillende veiligheidsupgrades voor zijn interieur, zoals gordijnairbags voor zowel voor- als achterpassagiers. Dit betekende een aanzienlijke verbetering ten opzichte van het ontbreken van dergelijke voorzieningen in de E34, waardoor de E39 een indrukwekkende 4 van de 5 sterren kreeg in de Euro NCAP tests.
Dual-Vanos LCD display problemen
BMW is een bekende leider in de auto-industrie die voortdurend op de hoogte blijft van de technologische ontwikkelingen. Daardoor kunnen ze bestuurders een moeiteloze rijervaring bieden die andere merken te schande maakt.
Een van de innovaties die het rijden met BMW tot zo’n genoegen maakt, is hun VANOS-systeem. Dit geavanceerde onderdeel heeft hen in staat gesteld iets te bereiken wat ooit voor onmogelijk werd gehouden – een evenwicht tussen vermogen en wendbaarheid.
Het VANOS-systeem is een essentieel onderdeel van de motor en regelt de timing van zowel de uitlaat- als de inlaatnokkenassen. Als het defect raakt, zul je een duidelijke afname van de prestaties ervaren.
Als je VANOS eenheid niet goed functioneert, is het essentieel om onmiddellijk op zoek te gaan naar kwaliteitsreparatie. Zo voorkom je dat het probleem erger wordt en tot grotere problemen met je auto leidt.
Je BMW kan bij een slecht werkend VANOS-systeem in de begrenzingsmodus gaan, waardoor het controlelampje gaat branden. Deze veiligheidsmaatregel is bedoeld om je auto te beschermen in geval van ernstige mechanische problemen; het is dus essentieel dat dit probleem onmiddellijk wordt verholpen.
Ruitenwissermechanisme
Het wissermechanisme bestaat uit twee draaipunten die samenwerken om water en vuil van je voorruit te duwen. Het maakt gebruik van een motor om het blad heen en weer te bewegen, waardoor vocht dat het zicht vermindert, wordt verwijderd.
Het systeem wordt gevoed door een elektronische regelmodule. Een defecte of kapotte module kan leiden tot langzame, onregelmatige bewegingen.
Er kunnen zich ook andere problemen met de ruitenwissermotor voordoen. Tekenen van deze problemen zijn langzame rotatie, intermitterende stops, of volledige uitval.
Om een falende motor te repareren, begin je met het verwijderen van de eindplaat van de ruitenwisser. Deze zit vast aan de behuizing en stelt je in staat de borstels en de collector te inspecteren op slijtage.
Als de borstels en de collector zijn vervangen, smeer ze dan allebei om te voorkomen dat ze blijven hangen door smurrie of corrosie.
Het motorblok bevat ook een tandwielkast die de stroom overdraagt aan de ruitenwisserarmen en -stangen. Hij bevat een parkerschakelaar die de motor laat draaien tot hij detecteert dat je ruitenwissers op je voorruit zijn gestopt – dit voorkomt dat ze tijdens het rijden stoppen en je zicht belemmeren.
Falende raamregelaars
Raamregelaars zijn ingewikkelde mechanismen die de beweging van de ramen van je auto regelen. Ze bestaan in schaar- of kabelvarianten en werken met een elektromotor om je ramen dienovereenkomstig omhoog en omlaag te bewegen.
Als je elektrische ramen vast lijken te zitten in een opwaartse of neerwaartse stand, kan dat wijzen op een probleem met je regelaar. Een slecht werkende regelaar kan ervoor zorgen dat de motor heet wordt en oververhit raakt, waardoor hij uiteindelijk uitvalt.
Een slecht werkende regelaar kan er ook toe leiden dat je ramen langzamer of sneller dan normaal omhoog of omlaag rollen, wat vervelend en onhandig kan zijn als je meerdere keren op de deurknop moet drukken voordat er succes optreedt.
Als je elektrische ramen slecht werken, is het verstandig om ze binnen te brengen voor een inspectie door een monteur. Die kan het precieze probleem vaststellen en een nauwkeurige diagnose stellen, waardoor je een dure reparatierekening kunt voorkomen.
Hoe lang gaat de BMW E39 mee
De E39 5-serie is een tijdloze klassieker, perfect voor elke bestuurder. Hij heeft de ideale mix van sportiviteit en luxe, ziet er vandaag de dag nog steeds goed uit en blijft zeer betaalbaar.
De BMW E39 valt op door zijn chassissterkte en indrukwekkende veiligheidsvoorzieningen, beide essentieel in de wereld van vandaag. Dit model heeft 40% meer structurele stijfheid dan zijn voorganger, waardoor de carrosserie minder buigt en de rijkwaliteit verbetert.
Bovendien is de E39 voorzien van diverse innovaties om de veiligheid en het comfort in de auto te vergroten, zoals airbags en hoofdsteunen opzij/achteraan. Verder introduceerde hij een veiligheidsaccuklem die bij een ongeval de startkabel ontkoppelt om branduitbreiding te voorkomen.
Dit model wordt aangeboden in sedan-, coupé- en touringconfiguraties. Hij wordt aangedreven door een reeks benzine- en dieselmotoren van 85 kW (115 pk) in de 525i tot 294 kW (400 pk) voor de M5.
Luchtmassasensor
De luchtmassasensor, meestal de MAF-sensor genoemd, is een essentieel onderdeel van het motorbesturingssysteem van je auto. Hij helpt de motor bij het berekenen van de juiste verhouding tussen brandstof en lucht voor optimale prestaties.
Een slecht werkende MAF-sensor leidt tot een ontoereikend brandstof-luchtmengsel, wat leidt tot een ruw stationair toerental, slechte prestaties en een slecht verbruik. Het kan er zelfs toe leiden dat je motorcontrolelampje gaat branden, dus laat het meteen door een monteur controleren.
De MAF-sensor, die zich op de inlaatbuis net na het luchtfilter bevindt, is gemakkelijk te vinden en te vervangen. Bij de meeste voertuigen met aangetaste MAF-sensoren hoef je alleen maar een paar schroeven los te draaien en een klem los te maken – een eenvoudig proces dat in de meeste gevallen ongeveer tien minuten duurt.
De achterklep van de Touring roest
BMW 5-serie e39’s hebben een paar veel voorkomende problemen waar je op moet letten voordat je er een koopt. Een daarvan is dat de achterklep kan roesten.
Eigenaren die hun bezit verwaarlozen kunnen dit meemaken als ze het niet goed onderhouden of geprobeerd hebben geld te besparen op reparaties. Hoewel het geen groot probleem is, kan het niettemin vervelend zijn.
Gelukkig is deze reparatie relatief eenvoudig als je weet hoe. Er is gereedschap dat kan helpen om verroeste stukken metaal te verwijderen en je kunt er ook wat roestverdelgingsspray op gebruiken om ze helemaal uit te roeien.
Daarna kun je de rubberen bussen in de versnellingsbak vervangen om te voorkomen dat verroeste stukjes metaal tegen de wielnaven schuren en trillingen veroorzaken. Hoewel deze reparatie duurder kan zijn dan verwacht, verkopen onderdelen voor vervanging meestal op eBay tegen veel goedkopere prijzen dan wat BMW rekent.
Naast achterkleproest kunnen gebruikte BMW 5-serie e39’s ook andere problemen ondervinden. Deze omvatten raamregelaars, motorproblemen en koppelomvormers.