Meest voorkomende bekende BMW X1 problemen

Als je een BMW X1 bezit, zijn er enkele problemen waar je op moet letten. Deze problemen kunnen absoluut vervelend worden en moeten worden aangepakt voordat ze uit de hand lopen.

Olielekkage is een van de meest voorkomende autoproblemen die je kunt ervaren. Als je motor dit probleem heeft, zorg dan dat je meteen een monteur bezoekt voor reparatie.

Een olielek

Regelmatig olie verversen is essentieel voor elk voertuig. Dit zorgt ervoor dat alle bewegende delen gesmeerd worden, wat de wrijving helpt verminderen en je motor beschermt tegen schade.

Helaas hebben eigenaren van een BMW X1 talloze problemen met de motor en aanverwante onderdelen gemeld. Deze omvatten defecten aan de motorsteunen, oververhitting, problemen met de distributieketting, problemen met de turbolader, olielekkages – de lijst gaat maar door!

De motor van je BMW X1 is het meest vitale onderdeel, en eventuele problemen ermee kunnen het rijden moeilijk en duur maken. Om dergelijke problemen te voorkomen, plan je regelmatig onderhoud voor je auto om hem optimaal te laten lopen.

Een ander veel voorkomend probleem met de X1 is het lekken van koelvloeistof. Dit kan ontstaan door defecte afdichtingen, slecht ontwerp of schade. Hoewel dit een ongemak kan zijn, hoeft het geen grote zorg te zijn zolang je de koelvloeistof regelmatig bijvult en het koelsysteem opnieuw afdicht.

Voortijdige slijtage van de remblokken

Voortijdige slijtage van remblokken bij BMW X1’s is een ernstig en duur probleem dat je leven in gevaar kan brengen.

Remblokken zijn samengesteld uit metaalschilfers gebonden met hars of kopervlokken die je auto helpen afremmen wanneer je het rempedaal indrukt. Ze gaan meestal tot 20.000 mijl mee voordat ze vervangen moeten worden, maar dit tijdsbestek kan eerder veranderen.

Omdat deze bladen ontworpen zijn om stevig vast te klemmen op rotoren met een glad oppervlak, is het geen verrassing dat een ongelijke dikte kan leiden tot voortijdige slijtage.

BMW beveelt doorgaans aan de remblokken na 50.000 mijl te vervangen, maar raadpleeg je gebruikershandleiding voor specifieke aanbevelingen op basis van je rijgewoonten en omgeving. Als je een verschil merkt in hoe vaak ze vervangen moeten worden, breng je auto dan onmiddellijk naar ons remservicecentrum.


Problemen met de distributieketting

De distributieketting is de schakel die de nokkenas en de krukas in een motor verbindt. Als die breekt, kan er ernstige schade ontstaan.

Een slecht functionerende distributieketting kan voorkomen dat je auto start, wat je een aanzienlijk bedrag kost aan reparaties en vervangingskosten.

Dit probleem wordt vaak waargenomen bij twee-cilinder BMW X1 dieselmotoren met de N47D20A of N47D20C varianten.

Deze motoren lijden aan een fabricagefout in de krukastandwielen. Deze tandwielen drijven de distributieketting aan naar een hogedrukpomp op de nokkenas.

Door verkeerd uitgelijnde tandwielen kan de ketting doormidden breken, evenals andere onderdelen van de motor.
Defect aan versnellingspook veroorzaakt storing in transmissie

Wanneer het mechatronisch kleppenhuis, een met vloeistof gevuld onderdeel dat de solenoïden van de transmissie regelt, druk verliest, kan dat leiden tot storingen in de transmissie of onregelmatig schakelen. Gelukkig bevindt dit onderdeel zich in de motorruimte en is het bij beschadiging gemakkelijk te vervangen.

De pakkingring of plastic adapter die hem verbindt met de ontluchtingspoort van de motor kan scheuren en lekkage toestaan, wat leidt tot verminderde druk op het mechatronisch klephuis en onjuiste openings- en sluitingsgedrag.

Gelukkig kan dit probleem worden verholpen door de instellingen van de adaptieve transmissie opnieuw in te stellen. Deze procedure is eenvoudig en neemt slechts enkele minuten in beslag; het herstelt alle schakelpunten terug naar de fabriekswaarden, waardoor de schakelprestaties in je BMW X1 verbeteren. Het is een essentiële stap in het oplossen van intermitterende schakelproblemen of SAFE MODE problemen in je BMW X1.

Problemen met de ophanging

De BMW X1 heeft een uitstekend veersysteem dat schokken van de weg absorbeert. Dit soort veersystemen is ideaal voor de Indiase wegen en biedt de bestuurder een soepele rijervaring.

Merk je tijdens het rijden dat je auto naar de ene of de andere kant trekt? Dit kan worden veroorzaakt door een verkeerde uitlijning van de wielen, ongelijke slijtage van de banden of een breuk in het veersysteem.

Versleten veerpoten en schokdempers zijn vaak de oorzaak van ophangingsproblemen. Shocks die versleten zijn kunnen een stuiterende rit en neiging bij het remmen veroorzaken, evenals trillingen in het interieur van je auto die vervelend kunnen zijn.

Probleem met de onderste draagarmbussen

De BMW X1 ondervindt vaak problemen met de onderste draagarmbussen als gevolg van overmatige spanning op deze onderdelen tijdens het rijden.

Draagarmen zorgen voor superieure stuurcontrole door de wielen aan de auto te vergrendelen en grote stabiliteit te bieden tijdens het rijden. Ze doen dit door trillingen van de wielen te voorkomen wanneer ze over verschillende obstakels op de weg gaan, zoals kleine steentjes of puin.

Met de jaren worden de draagarmen en bussen minder effectief in het dempen van trillingen van de weg, wat resulteert in een verminderde rijervaring.

Als je onderste draagarmbussen versleten zijn, hoor je rammelende geluiden tijdens het rijden. Deze zijn heel onaangenaam om te horen en kunnen ongemak op de bestuurdersstoel veroorzaken.

Overmatig windgeruis van de achterportierruit

Windgeruis is een veel voorkomend probleem bij de BMW X1, vooral als het uit de achterportierruit komt. Dit zorgt niet alleen voor een onaangenaam geluid om te horen, maar het kan ook het gehoor verstoren en je zelfs in gevaar brengen tijdens het rijden.

Een van de meest effectieve manieren om lawaai tijdens het rijden tegen te gaan is door een winddeflector voor je ramen te installeren. Deze kosteneffectieve oplossingen zullen het geluidsniveau tijdens het rijden verminderen.

Een andere oplossing is het installeren van een voorruit met akoestisch glas, die je bij de meeste auto-onderdelenwinkels kunt vinden. Als alternatief zullen geluiddempende matten op je achterdeuren hetzelfde effect hebben.
Stinkende airconditioning in de zomer

Je BMW X1 kan tijdens de zomermaanden een onaangename geur uit de luchtroosters krijgen. Dit is vaak te wijten aan een vuil cabineluchtfilter of schimmelgroei in de auto.

Verstopte condensafvoeren kunnen ook bijdragen aan de onaangename geur van airconditioners. Bij verstopping kan vocht of water in de vloerplaat van de auto sijpelen.

Schimmel in de verdamperspoel: Als je schimmel ontdekt die uit de verwarmingsopeningen van je auto komt, kan dat wijzen op schimmelgroei op de verdamperspoel. Dit is niet alleen onaangenaam, maar kan ook ademhalingsproblemen, niezen, jeukende ogen, hoofdpijn en andere tekenen van allergie of gevoeligheid veroorzaken.

De meest voorkomende problemen met de BMW X1 draaien om zijn koel- en verwarmingssystemen. Gemiddeld presteert de airconditioner bewonderenswaardig en regelt hij de binnentemperatuur nauwkeurig.

Problemen met de deurgreep

Veel BMW eigenaren hebben gemeld dat hun deurgrepen afbreken en vervangen moeten worden. Dit is een veel voorkomend probleem bij oudere modellen en kan door verschillende factoren worden veroorzaakt.

Een veel voorkomend probleem is aantasting door schoonmaakmiddelen voor het interieur. Hierdoor kan de vinyl coating op je deurgreep smelten tot een plakkerige zooi die vervangen moet worden.

Een ander teken van elektrische problemen kan een doorgebrande zekering zijn, wat kan wijzen op een onderliggend probleem met je bedradingssysteem. De storing kan zo eenvoudig zijn als een gebroken draad of zo complex als alles in één keer vervangen.

Als je BMW X1 een van deze problemen ondervindt, boek hem dan zo snel mogelijk in voor reparatie. Een gecertificeerde BMW monteur kan helpen deze problemen op te lossen en bestel je deurgreep bij AUTODOC – wij maken gebruik van vertrouwde bezorgdiensten zodat je de onderdelen snel in huis hebt.


Krappe passagiersstoel voorin

De BMW X1 is een ideale optie voor iedereen die op zoek is naar een top-of-the-line compacte SUV. Hij beschikt over tal van eigenschappen, zoals acceleratie en ruime cabineruimte.

De BMW X1 is echter geen goedkope auto om te repareren, dus het is essentieel dat je een gebruikt model koopt zonder grote problemen. Bij het zoeken naar een tweedehands X1 wordt sterk aangeraden om modellen uit 2013, 2014 en 2016 te vermijden.

Sommige X1-eigenaren hebben gemeld dat ze zich te krap voelen op de passagiersstoel voorin. Dit kan een uitdaging zijn om aan te passen, vooral voor lange mensen. Er zijn echter enkele tips die kunnen helpen de pasvorm te verbeteren. Probeer eerst en vooral de rugleuning van de voorstoel naar achteren te schuiven in een rechtopstaande positie; dit geeft je meer beenruimte en verhoogt tegelijkertijd het veiligheidsniveau.

Scroll naar boven