De Ford Fiesta is een aantrekkelijke compacte auto, met een indrukwekkend brandstofverbruik, een soepel rijgedrag en budgetvriendelijke prijzen. Er zijn echter enkele betrouwbaarheidsproblemen geweest.
Aanhoudende meldingen van slecht werkende versnellingsbakken zijn de belangrijkste bron, maar ook andere problemen zoals het afslaan van de motor en defecte portierpanelen moeten in aanmerking worden genomen.
De PowerShift versnellingsbak
In 2010 kwam de PowerShift versnellingsbak baanbrekend op de markt. Aangegeven als een automaat, werkte hij eigenlijk als een handmatig systeem met dubbele koppeling. Dit alternatieve systeem is in Europa populair geworden als alternatief voor de traditionele automaat.
Dit type transmissie hoeft niet gespoeld te worden zoals een traditionele automaat. Bovendien heeft het ontwerp twee verschillende assen voor het activeren van de koppeling en de rem – waardoor de computer van de auto kan schakelen zonder directe input van de bestuurder.
Wanneer Ford Fiesta of Focus modellen worden uitgebracht, wordt deze transmissie vaak meegeleverd. Helaas is deze in verband gebracht met talrijke klachten van consumenten.
Deze problemen omvatten onregelmatig schakelen, de motor schokken bij het optrekken of zelfs vermogensverlies in bepaalde omstandigheden. Dit alles kan gevaarlijk zijn voor bestuurders en maakt het rijden voor hen veel uitdagender en stressvoller.
Talrijke personen hebben individuele claims ingediend en in verschillende staten worden groepsacties overwogen. Deze rechtszaken beweren dat Ford wist van deze gebreken en maatregelen had moeten nemen om ze aan te pakken voordat het voertuig op de markt werd gebracht.
Deze problemen kunnen voortkomen uit algemene slijtage van de transmissie, olievervuiling of een gebrekkige mechatronische werking. Als je auto een van deze symptomen vertoont, kun je hem het beste door een ervaren monteur laten onderzoeken voor een nadere diagnose.
Onlangs zijn er talrijke meldingen geweest van problemen met Ford Fiesta en Focus modellen uitgerust met PowerShift transmissies. Als gevolg daarvan hebben duizenden consumenten hun klachten geuit en zijn er terugroepberichten verstuurd.
2011-2015 Ford Fiesta en 2012-2016 Ford Focus zijn de twee modellen die het vaakst door deze problemen worden getroffen, maar ook andere modellen zijn getroffen. Sommigen zijn betrouwbaarder dan anderen, maar allemaal hebben ze te maken gehad met verschillende transmissie-gerelateerde problemen.
Als je een Ford Fiesta of Focus bezit of least en de transmissie is defect geraakt, dan is het essentieel om een vergoeding voor deze schade te vragen. Als het niet lukt om hem te laten repareren, is de aanschaf van een vervanger misschien je enige optie.
De katalysator
De katalysator is de hoeksteen van het uitlaatsysteem van je Ford Fiesta en helpt de vervuiling die tijdens het rijden ontsnapt te verminderen. Dit werkt door gevaarlijke emissies om te zetten in minder gevaarlijke zoals kooldioxide en waterdamp.
Als de katalysator van je auto verstopt raakt, kan de motor niet goed ademen en werkt hij niet zo efficiënt als zou moeten. Dit kan resulteren in trage acceleratie of verminderde prestaties, wat van invloed is op het brandstofverbruik en waardoor je motorcontrolelampje gaat branden.
Je katalysator kan getest worden op verstopping door met een infrarood thermometer het verschil in temperatuur tussen de in- en uitlaatpoorten te meten. Als deze temperaturen aanzienlijk verschillen, is je katalysator waarschijnlijk verstopt geraakt.
Een andere manier om te bepalen of je katalysator verstopt is, is door de druk ervan te controleren. Dit kun je doen door de zuurstofsensor uit elkaar te halen en een slangkoppeling aan te sluiten op een drukmeter. Als je een tegendruk van meer dan 3 psi (0,22 bar) op de meter waarneemt, is dat waarschijnlijk te wijten aan een verstopte katalysator.
Het is essentieel om te onthouden dat een verstopte katalysator ernstige motorschade kan veroorzaken als hij niet onmiddellijk wordt vervangen. Verstopte convertors creëren een te hoge tegendruk in de motor, wat leidt tot het scheuren van interne onderdelen of zelfs de hele converter zelf.
Het motorcontrolelampje van je auto kan gaan branden als gevolg van een slecht werkende katalysator, die door verschillende factoren kan worden veroorzaakt, zoals oververhitting of corrosie.
Als de katalysator van je Ford Fiesta geblokkeerd is, kan hij de uitlaatgassen niet omzetten in veiliger emissies. Dit kan ertoe leiden dat je auto een onaangename geur uitstoot en andere negatieve gevolgen heeft voor de gezondheid.
De katalysator van je Fiesta is gemaakt van roestvrij staal en ontworpen om 10 jaar of 100.000 km mee te gaan. Toch kan hij door normale slijtage defect raken.
Katalysatoren vallen meestal onder de fabrieksgarantie en de federale wetgeving verplicht fabrikanten om ze na 15 jaar of 150.000 km te vervangen.
De besturing
De aandrijflijn van een auto is de ruggengraat, dus een goed werkende is van het grootste belang. Als een onderdeel uitvalt, werkt het hele systeem niet meer – wat kan leiden tot onveilig rijden en een verminderde doorverkoopwaarde van de auto.
Een betrouwbare aandrijflijn kan een wereld van verschil maken voor je rijervaring, maar dat hoeft niet ten koste te gaan van de betrouwbaarheid. Dat is niet iets wat je in een auto wilt – zeker niet als hij zwaar belast zal worden.
De Fiesta van Ford is een ideaal voorbeeld van hoe je kunt genieten van zowel betrouwbaarheid als prestaties in één auto. Zijn beschikbare 1,6-liter EcoBoost motor levert 197 pk, gekoppeld aan Ford’s PowerShift 6-traps automatische transmissie voor moeiteloze acceleratie.
Je zult ook graag in de Ford Fiesta ST rijden, dankzij de snelle besturing en het authentieke Quaife sperdifferentieel dat ESP vervangt door iets nuttigs.
Het vergt echter enige oefening om deze rijstijl onder de knie te krijgen. Maar als je dat eenmaal doet, is de Ford Fiesta ST een absoluut genot om in elke omstandigheid te rijden.
In de snelle baan is de acceleratie van de Fiesta ST indrukwekkend. Met 197 pk accelereert hij in slechts 6,2 seconden van 95 kmh en bereikt hij een topsnelheid van 200 km per uur.
De motor van de Ford Fiesta ST is gekoppeld aan een elektronisch geregeld sperdifferentieel, waardoor de rit veel spannender is dan met een gewone versnellingsbak. Bovendien zijn de remmen in staat je in elke bocht onder controle te houden.
De Ford Fiesta is een uitstekende auto om in te rijden, en zijn betrouwbaarheid houdt je veilig gedurende je hele bezit. Dat maakt hem de perfecte keuze voor iedereen die geld wil besparen maar betere prestaties wil dan een conventionele kleine auto.
De remmen
Of je nu in de stad rijdt of op de weg, het remsysteem van je auto speelt een belangrijke rol in je veiligheid. Daarom is het zo belangrijk om ze regelmatig te laten controleren door ervaren technici. Onze gecertificeerde technici zijn opgeleid om waarschuwingssignalen op te sporen dat je Ford Fiesta remreparatie en onderhoud nodig heeft.
Als je piepende of knarsende geluiden hoort of problemen hebt met de remkracht, kun je je auto het beste zo snel mogelijk langsbrengen. Deze symptomen wijzen vaak op metaal-op-metaalwrijving in het remsysteem, wat kan leiden tot schade aan remblokken en rotoren als er niet onmiddellijk iets aan wordt gedaan. Hoe eerder deze problemen worden aangepakt, hoe langer je remonderdelen meegaan.
Onze gecertificeerde technici bieden een reeks remdiensten aan, zoals het vervangen van remblokken en -schoenen, het overspuiten van rotoren en het vervangen van remvloeistof. Bovendien inspecteren ze je remklauwen en wielcilinders op lekkage of andere schade.
Remmen kunnen een heel gedoe zijn en vereisen de expertise van hoogopgeleide technici om ze goed te onderhouden. Onze Ford Fiesta specialisten kunnen de remmen van je auto snel en efficiënt herstellen, zodat je met een gerust hart verder kunt rijden.
Een slecht functionerende remservo kan ervoor zorgen dat de antiblokkeerremmen van je auto uitvallen. In zulke gevallen wordt aanbevolen het bestaande model te vervangen door een nieuwe.
De remmen van je Ford Fiesta zijn er niet alleen om je veilig te houden; ze zorgen ook voor wat rijplezier! De Fiesta heeft zijn reputatie verdiend als een van de meest plezierige subcompacte auto’s om in te rijden!
Als je de prestaties van je Ford Fiesta wilt maximaliseren, heeft mountune remupgrades die het remmen en het rijgedrag optimaliseren. Van rotors en remblokken tot hoofdremcilinders en ombouwsets voor het achterwiel, met deze onderdelen kun je het potentieel van de remmen maximaliseren.
De Ford Fiesta is een van de eerste subcompacte auto’s die is uitgerust met remassistentie, antiblokkeerremmen, tractiecontrole en elektronische stabiliteitscontrole (ESC), naast andere veiligheidsvoorzieningen. Al deze voorzieningen zijn onafhankelijk getest door Euro NCAP – een onafhankelijke organisatie voor botsproeven met auto’s – voor extra gemoedsrust.