De BMW e46 was een indrukwekkende auto toen hij nieuw was, maar dat garandeert vandaag de dag geen perfecte betrouwbaarheid. Er zijn verschillende problemen met deze auto’s waar je je bewust van moet zijn voordat je ervoor kiest om tweedehands te kopen.
Zo bevatten koelsystemen vaak plastic fittingen en clips die na verloop van tijd scheuren, wat leidt tot koelvloeistoflekkage en drukverlaging.
Gebarsten achterste subframe
Het achterste subframe van een BMW e46 is een integraal onderdeel van de achterwielophanging, met bevestigingspunten voor het differentieel, de stabilisatorstangen en de draagarmen. Als het defect raakt, wordt de auto zeer instabiel en mogelijk kwetsbaar voor volledige schade bij een botsing.
Gelukkig is de reparatie van het achterste subframe relatief eenvoudig. Er zijn verschillende methoden die een monteur kan gebruiken om het frame te versterken.
Inspecteer eerst het subframe op scheuren of gaten. Als die er zijn, kan dat gerepareerd worden door er een nieuw stuk metaal in te lassen om het gebroken gebied op te vullen.
Als het frame eenmaal goed vastzit, kunnen extra platen ter versteviging worden toegevoegd om te voorkomen dat er in de toekomst scheuren ontstaan. Deze steekgelaste platen versterken het contactpunt tussen het subframe en de achterasdrager.
Een andere methode om het subframe te versterken is het toevoegen van platen op elk van de bevestigingspunten waar het subframe en het chassis elkaar raken. Dit minder ingewikkelde proces kan zowel door de eigenaar als door de monteur worden uitgevoerd, afhankelijk van je voertuigtype.
Tenslotte moet het subframe onderzocht worden op bestaande scheuren of gaten. Als die er zijn, moet de monteur het uit het chassis halen om het te inspecteren op onderliggende schade.
Als er scheuren of gaten in het achterste subframe zijn, is het verstandig om ze te repareren voordat ze verergeren. Door dit te doen help je te garanderen dat de hele structuur van het voertuig niet in gevaar komt. Als de schade echter groot is, kan vervanging van het subframe nodig zijn; deze optie brengt echter hoge kosten met zich mee, dus doe je best om deze optie waar mogelijk te vermijden.
Versleten bussen
Versleten bussen zijn een veel voorkomend probleem bij BMW e46 dat de wegligging negatief kan beïnvloeden. Als ze het begeven, voel je de besturing van je auto wankel en zenuwachtig aan, en kun je een ratelend geluid horen bij het raken van hobbels of oneffenheden in de weg.
Hierdoor kunnen je draagarmbussen tijdens het rijden in verschillende richtingen bewegen. Hierdoor verschuiven ook andere delen van je achterwielophanging, wat mogelijk leidt tot problemen met het weggedrag van je auto.
Defecte draagarmbussen zijn vaak debet aan ongelijke bandenslijtage en slechte wegligging. Omdat ze meer belasting ondergaan dan andere ophangingsonderdelen, kan het, als ze het begeven, een grote invloed hebben op de slijtage van je banden.
Het vervangen van versleten bussen op je auto is een relatief eenvoudig doe-het-zelf project dat je op de lange termijn geld zal besparen. Zorg er alleen voor dat je wat tijd uittrekt en dat je uitlijning perfect is voordat je weer de weg op gaat.
Bij het vervangen van rubberen bussen uit de fabriek adviseren wij OEM Lemforder onderdelen – bekend om hun superieure productie van ophangings- en stuurcomponenten.
Powerflex polyurethaan stuurarmbussen verbeteren het rijgedrag van je BMW, zowel op de weg als op het circuit. Deze bussen zijn ontworpen om je maximale controle te geven terwijl ze toch comfortabel zijn voor dagelijks gebruik, en bieden de ideale balans tussen grip en comfort.
Voor een nog soepeler rijgedrag kun je overwegen RTAB Limiters te monteren naast je fabrieksbussen. Deze zijn gemaakt van Delrin en bieden extra stijfheid zonder je rijgedrag hard te maken.
Versleten achterveren
Versleten achterveren zijn een veel voorkomend probleem bij BMW e46 waar je op moet letten. Deze onderdelen werken om de auto te verlagen tot een gelijkmatige rijhoogte bij het rijden op gladde wegen en voorkomen body roll bij het nemen van agressieve bochten.
De achterwielophanging van een BMW e46 is een ingewikkeld systeem, met vijf draagarmen om de motorkracht op de grond over te brengen. De primaire arm is een semi-trailing arm die voor het achterste subframe is gemonteerd.
Op deze hoofdbedieningsarm bevindt zich een aparte schroefveer. Door dit ontwerp kunnen de draagarmen vrijer samen bewegen, wat de slijtage vermindert en het rijgedrag verbetert.
Een ander belangrijk onderdeel van de achterwielophanging van de E46 is een schokdemper en een veer die aan de bovenste draagarmen zijn gemonteerd. Deze schok absorbeert hobbels, terwijl de veer zorgt voor stabiliteit op verschillende ondergronden.
Als je vaak met je BMW e46 rijdt, is het waarschijnlijk dat de achterveren tekenen van slijtage beginnen te vertonen. Dit probleem moet meteen worden aangepakt, omdat het mogelijk een ravage kan aanrichten op zijn rijgedrag.
Gelukkig heb je verschillende mogelijkheden om je versleten achterveren te vervangen. Eibach biedt een paar veren die speciaal zijn ontworpen voor het hogere prestatieniveau van een M3, terwijl H&R stijvere veren produceert, speciaal voor gebruik met hun race- en straatproducten.
Om je achterwielophanging weer op gang te krijgen is de voordeligste oplossing de aanschaf van een onderdelencombinatie met alle benodigde onderdelen. Zo kun je op de lange termijn geld besparen en dure reparaties in de toekomst voorkomen.
Falende oliepeilsensor
De oliepeilsensor is een van de meest essentiële elementen in elk voertuig, want hij zorgt ervoor dat je motor gesmeerd blijft om te voorkomen dat metalen onderdelen breken of verbranden. Zonder deze vitale vloeistof kan je motor beschadigd raken, waardoor hij moeilijk kan rijden of starten.
De sensor is ontworpen om je te waarschuwen wanneer je motorolie onder het aanbevolen minimum komt. Hij activeert een olielampje op het dashboard en vraagt je om je motorolie te controleren, wat essentieel is om hem optimaal te laten lopen.
Een slecht werkende sensor zorgt er niet alleen voor dat je motor slecht loopt, hij kan ook een vals alarm afgeven. Neem in zulke gevallen contact op met een ervaren monteur voor een diagnose en de installatie van een nieuwe oliepeilsensor voordat het probleem verergert.
Eerst moet je de elektrische connector van je motoroliepeilsensor demonteren met een slip joint tang.
Vervolgens moet je de drie moeren die de oliepeilsensor op de oliepan houden verwijderen met een 10mm mof.
Gebruik tenslotte een doek en CRC Electronics Cleaner om het oppervlak van de motoroliepeilsensor grondig schoon te maken. Dit zorgt ervoor dat je nieuwe sensor goed afdicht.
Voor optimale prestaties en waarde kies je een originele BMW OEM vervangende oliepeilsensor van Hella. Gemaakt in Duitsland met zijn afdichtende pakking, biedt dit Hella product een langere levensduur dan goedkopere aftermarket versies op de markt. Het is een voordelige manier om te besparen op een duur onderdeel en toch dezelfde functies van een originele BMW oliepeilsensor te krijgen.
Deurrubbers
Als je in een BMW e46 rijdt, zijn er bepaalde potentiële problemen die na verloop van tijd kunnen ontstaan. Om de veiligheid van jezelf en eventuele passagiers in je auto te garanderen, moeten deze meteen worden aangepakt.
Een veel voorkomend probleem bij BMW e46’s is verslechterde deurafdichtingen. Deze afdichtingen zijn bedoeld om water en andere elementen buiten het interieur van je auto te houden, dus als er een kapot gaat, kan er een vlakke plek of een scheur in de dampdrempel ontstaan.
Deze problemen komen meestal voort uit een gebrek aan onderhoud of een fout bij het schoonmaken van de auto. Als je ontdekt dat je deurrubbers aan vervanging toe zijn, doe dat dan onmiddellijk om te voorkomen dat er water in je auto infiltreert.
Op AUTODOC kun je vervangende deurrubbers voor je BMW e46 bestellen. We bieden een breed scala aan opties, zodat je de perfecte pasvorm kunt vinden.
Een ander probleem met een BMW e46 is de motor, die problematisch kan worden als hij niet regelmatig wordt onderhouden. Dit is een probleem dat vaak voorkomt bij motoren met een hoog toerental, zoals die in deze voertuigen.
Deze 6-cilinder motoren met Vanos (variabele kleptiming) krijgen te maken met voortijdige slijtage door O-ringen van slechte kwaliteit die op de zuigers zijn aangebracht als gevolg van temperatuurextremen. Na verloop van tijd kunnen deze afdichtingen het begeven, waardoor de motor geen vermogen meer levert.
Daarom is het essentieel om een tweedehands BMW e46 te kopen die goed is onderhouden. Door dit te doen kun je dure reparaties in de toekomst vermijden en kun je garanderen dat je alle onderdelen die nodig zijn voor reparatie kunt krijgen.