Ford Puma problemen

De Ford puma is een van ’s werelds meest geliefde voertuigen. Helaas heeft hij ook te kampen met enkele ernstige betrouwbaarheidsproblemen.

De 1,7-liter motor in deze auto is vooral kwetsbaar voor problemen met zijn verwarmde zuurstofsensor (Lambda), waardoor hij ruw kan lopen of kan aarzelen, afslaan of bij stationair toerental niet aanspringt.

Ontstekingsmotor

Als je Ford puma niet wil starten, kan het probleem liggen bij de ontstekingsmotor. Dit kan veroorzaakt worden door knaagschade of corrosie aan accupolen en aansluitkabels.

Als de ontstekingsmotor in je motor niet goed werkt, probeer dan de bougies en bobines te vervangen. Dit zijn draden die elektriciteit maken om de bougies te ontsteken en vervolgens je zuigers aan te steken.

Als de bobines in je Puma defect zijn, kunnen ze leiden tot misvuren in een of meer cilinders. Als dit gebeurt, kan een controlelampje gaan branden als waarschuwing dat er een probleem is met het ontstekingssysteem van je auto.

Om dit probleem te diagnosticeren is een scantool nodig die op de OBD2-poort van je auto is aangesloten. Eenmaal aangesloten zal deze foutcodes weergeven die kunnen helpen de bron van het probleem aan te wijzen.

Deze codes geven meestal aan welke cilinder verkeerd is aangeslagen en welke niet. Als je scantool aangeeft dat cilinder 3 hapert, verwissel dan de bobine ervan met die van cilinder 2.

Hoewel deze taak gemakkelijk kan worden uitgevoerd, moet je het wel correct doen om negatieve effecten op de prestaties van je auto of mogelijke problemen te voorkomen. Pas bovendien op voor het aansluiten van bougiekabels in een verkeerde volgorde – dat kan ernstige motorschade veroorzaken. Als je niet zeker weet hoe je te werk moet gaan, vraag dan een monteur om hulp; zo bespaar je zowel tijd als geld en kun je na de reparatie weer snel de weg op.


Transmissie

De transmissie is het onderdeel van je auto waarmee je kunt optrekken, remmen en schakelen. Hij speelt een integrale rol bij het handhaven van de veiligheid van het voertuig; hij is echter niet zonder problemen.

De Ford Puma heeft een 1,0-liter turbobenzinemotor met 92 kW en 170 Nm, wat op papier misschien niet veel lijkt, maar hij levert een uitstekend vermogen en koppel – waardoor de Puma snel en soepel kan accelereren.

In Australië zijn alle Puma’s uitgerust met een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Hoewel dit misschien herinneringen oproept aan het Powershift-debacle van Ford, heeft Ford sindsdien zijn les geleerd en dit systeem opgewaardeerd om die problemen te elimineren.

De hybride modellen van Ford bieden niet alleen meer vermogen en koppel dan hun niet-hybride tegenhangers, maar ze hebben ook het brandstofverbruik verbeterd. Hun mild-hybride technologie, beschikbaar op de 92kW en 114kW modellen, vermindert de CO2-uitstoot met 4 procent ten opzichte van hun niet-hybride tegenhangers.

In de 1,0-liter EcoBoost vervangt een 11,5 kW riemaangedreven geïntegreerde starter/generator (BISG) de dynamo van de motor, waarbij energie die normaal gesproken verloren gaat bij uitrollen of remmen wordt opgevangen en gebruikt om het 48-volt lithium-ion accupakket op te laden. Hierdoor bereikt de EcoBoost een acceleratietijd van 0-100 km/u van 8,7 seconden.

Daarmee is de Puma een van de meest geavanceerde SUV’s in zijn klasse, met een reeks innovatieve voorzieningen die ontworpen zijn om je veilig en comfortabel te laten rijden. Hiertoe behoren Ford Co-Pilot360, dat meerdere hulptechnologieën gebruikt voor accelereren, remmen en sturen; Autonomous Emergency Braking met voetganger/fietser detectie en Lane Keep Aid; plus hij heeft een vijfsterren ANCAP beoordeling.

Motor

Als je een tweedehands Ford Puma koopt, zorg er dan voor dat hij goed is onderhouden en gecontroleerd op mogelijke problemen. Een auto in slechte staat gaat sneller stuk dan een auto die regelmatig is onderhouden.

Als je Puma motorproblemen heeft, is de eerste stap een bezoek aan een monteur voor evaluatie. Die kan een diagnose stellen en suggesties doen om het probleem te verhelpen.

Een ander veel voorkomend motorprobleem is een verstopt brandstoffilter. Als dit optreedt, zullen de prestaties van je auto eronder lijden en kan hij schokken bij het optrekken; in extreme gevallen kan de motor zelfs helemaal stoppen met werken terwijl je rijdt.

Een van de meest essentiële onderdelen van een Ford Puma motor is de krukassensor. Deze sensor detecteert wanneer de ontsteking wordt aangezet en bepaalt waar de krukas van je motor moet staan. Als deze sensor het begeeft, start je auto niet en moet je hem laten nakijken voor reparatie.

De krukassensor regelt de hoeveelheid brandstof die in de cilinders van een motor wordt ingespoten. Als deze sensor niet goed werkt, kan je motor te arm of te rijk lopen en de prestaties beïnvloeden en schade veroorzaken aan de katalysator.

Ford biedt ook een mild-hybride versie van hun 1,0 liter EcoBoost driecilinder turbobenzinemotor, met een geïntegreerde starter/generator. Dit systeem maakt gebruik van energie die verloren gaat tijdens het remmen om een 48 volt lithium-ion batterijpakket op te laden dat koppelondersteuning biedt tijdens normaal rijden en accelereren.


Verwarming

De verwarming van je Puma is essentieel om je cabine comfortabel te houden bij koud weer. Hij kan echter niet goed werken door verschillende oorzaken, zoals een laag koelvloeistofpeil of lucht in het koelsysteem, een verstopte kachelkern, een defecte thermostaat, een slecht functionerende mengklepbediening, een versleten waterpomp of een defecte HVAC-regeleenheid.

De kachel werkt door hete koelvloeistof door smalle kanalen in de kachelkern te leiden, waar het warmte afgeeft aan je motor. Na verloop van tijd kunnen deze kanalen echter verstopt raken door roest of minerale afzettingen die een goede doorstroming van de koelvloeistof verhinderen.

Als de kachelkern verstopt raakt, kan hij de warmte van de motor niet meer doorgeven aan de passagiers en kan dat leiden tot oververhitting van je Puma. Daarom is regelmatige controle van dit onderdeel belangrijk om verstoppingen te voorkomen.

Een andere veel voorkomende oorzaak van slechte kachelprestaties is een gesprongen koppakking. Deze pakking zorgt ervoor dat de cilinderkoppen niet uit het motorblok ontsnappen en voorkomt dat er koelvloeistof in sijpelt. Opgeblazen koppakkingen worden meestal geassocieerd met oudere voertuigen, maar ze kunnen ook voorkomen bij nieuwere modellen.

Sommige van deze problemen kunnen verholpen worden door het vervangen van de kachelkern of de waterpomp, maar als ze aanhouden, moet je overwegen je hele verwarmingssysteem te vervangen.

Een van de meest voorkomende problemen met Puma-modellen is dat de hoedenplank vaak in de bagageruimte schuift. Om dit te verhelpen wikkel je elektrische isolatietape om alle scharnierpennen om ze extra stevigheid te geven.

De Puma heeft een ongebruikelijk ontwerp, met kleine achterruiten en achterlichten. Hoewel dit misschien geen probleem is als je geparkeerd staat op een parkeerplaats of oprit waar de bestuurder uit de ramen kan kijken, moeten ze zich wel meer bewust zijn van hun omgeving dan normaal.

Remmen

De remmen zijn een kritiek aspect van de veiligheid van het voertuig. Je Ford puma moet probleemloos kunnen afremmen en stoppen, dus wees alert op eventuele problemen.

Als je remgeluiden hoort, is het cruciaal om je auto meteen te laten nakijken. Door dit te doen kun je ernstige problemen in de toekomst voorkomen.

Remsystemen bestaan uit verschillende onderdelen zoals het rempedaal, schakelaars, reservoir, remleidingen, cilinders, koppelingen en zuigers. Helaas zitten veel van deze elementen vast en kunnen ze niet gemakkelijk worden bewogen; waardoor het moeilijk is om eventuele problemen vroegtijdig op te sporen.

Als een van deze onderdelen beschadigd is, werken je remmen niet optimaal en kun je zelfs de controle over je voertuig verliezen. Als je een piepend, knarsend of krijsend geluid uit je remmen hoort komen, is het raadzaam om ze zo snel mogelijk door een gekwalificeerde monteur te laten onderzoeken.

Wees je ervan bewust dat remblokken snel kunnen verslechteren. Dit gebeurt wanneer de voeringen beginnen af te breken en de metalen steunplaten tegen de stalen rotors gaan wrijven. Je kunt eerst een licht knarsend geluid horen als je remt, maar dit geluid wordt erger naarmate er meer van het remblok wegslijt.

Een veel voorkomend probleem, dat vermeden kan worden, is het gebruik van de verkeerde remvloeistof. Een betrouwbare monteur zal het vloeistofniveau controleren en alle onderdelen van je remmen inspecteren om eventuele lekken op te sporen.

In het geval dat een rembekrachtiger beschadigd is door schade aan de hoofdremcilinder, kan deze ook vervangen moeten worden. Dit probleem komt vaak voor bij voertuigen met een hoge kilometerstand, omdat deze onderdelen worden blootgesteld aan koudere temperaturen en ophoping van strooizout.

Scroll naar boven