Dodge Nitros zijn een populaire optie voor bestuurders die op zoek zijn naar een SUV die veel kilometers maakt en er geweldig uitziet. Maar het is essentieel om bewust te zijn van de potentiële problemen die kunnen ontstaan na te veel km op je voertuig.
Het is bijvoorbeeld bekend dat Nitros uit 2007-2011 problemen hebben met hun elektrische deursloten. Sommige eigenaren melden dat hun deuren met tussenpozen vergrendelen en ontgrendelen.
Elektrische problemen
Elektrische problemen in voertuigen met duizenden km kunnen frustrerend of gevaarlijk zijn, en de Dodge Nitro vormt daarop geen uitzondering. Eigenaren melden problemen die variëren van irritant (zoals het willekeurig blazen van de claxon) tot gevaarlijk (ruitenwissers die automatisch water spuiten).
Een van de meest voorkomende problemen met de 2007-2010 Nitro is een defecte Totally Integrated Power Module of TIPM. Deze centrale regeleenheid verdeelt het vermogen over je auto, en als die defect is kan dat leiden tot het afslaan van de motor, het niet uitklappen van de airbag, en onverwacht optrekken.
Een ander veel voorkomend probleem bij de Nitro is een zwakke massaverbinding. Dit probleem komt meestal voort uit een beschadigde of verouderde massadraad die de carrosserie van de auto verbindt met de negatieve pool in de accu. Een betrouwbare massaverbinding is essentieel voor een goede werking van de accu, maar kan in gevaar komen door corrosie, losse verbindingen of kapotte bedrading.
Het testen van de kwaliteit van je massaverbinding op je Nitro is meestal eenvoudig met een multimeter. Zet hem op de ohmsymboolstand en raak een sonde aan de minpool van je accu en een andere aan een blootgesteld metalen deel van de motor; de aflezing moet dicht bij nul ohm liggen.
Sommige eigenaren van een Nitro uit 2008 hebben gemeld dat hun auto willekeurig afslaat of afslaat tijdens het stationair draaien, mogelijk als gevolg van een defecte TIPM of een incompatibele accu.
Het is bekend dat de transmissie van de Nitro trilt bij hoge snelheden, wat erop kan wijzen dat het hitteschild van de tussenbak in contact is gekomen met de aandrijfas. Als dit gebeurt, kan de aandrijfas breken en de tussenbak beschadigen.
Andere mogelijke problemen met de transmissie van de Nitro zijn onder andere tandwielen die kunnen vastlopen of wegglijden, en onderdelen die het kunnen begeven. Als een van deze problemen zich voordoet, zorg dan dat je dealer een uitgebreide inspectie uitvoert en alle onderdelen repareert die defect lijken te zijn.
Problemen met de transmissie
De transmissie van je Dodge Nitro brengt het vermogen over van je motor naar je wielen. Goed onderhoud is essentieel als je maximale prestaties uit de motor van je auto wilt halen. Een slecht werkende transmissie kan het rijden bemoeilijken of er zelfs voor zorgen dat hij onderweg helemaal niet meer werkt.
Als je aanwijzingen ervaart dat je transmissie niet goed werkt, zoals vertraging bij het schakelen of piepende geluiden, dan is het tijd voor een evaluatie. Het kan erop wijzen dat je een nieuwe of een gereviseerde versie nodig hebt.
Doorgaans gaan gereviseerde of herbouwde transmissies tussen de 130.000-180.000 km mee, afhankelijk van hoe je auto wordt gebruikt en of je hem goed hebt onderhouden. Dit aantal kan echter variëren, afhankelijk van hoe vaak je transmissie wordt gebruikt en of je hem regelmatig onderhoudt.
De meest voorkomende oorzaak van het slippen van de transmissie is een laag of droog vloeistofniveau in het systeem. Een gebrek aan transmissievloeistof kan de versnellingsbak van je auto beschadigen en leiden tot veel problemen met de prestaties en duurzaamheid.
Gebrek aan transmissievloeistof kan worden veroorzaakt door lekkages, een slecht werkend filter of zelfs een probleem met de pomp zelf. Dit kan zich op verschillende manieren uiten – gladheid, stroef schakelen en zelfs een brandend check engine lampje.
Als je Dodge Nitro moeite heeft met schakelen, kan het tijd zijn voor een nieuwe transmissie. Gereviseerde transmissies bieden een betaalbare en handige oplossing om je Dodge Nitro weer als nieuw te laten lopen.
Bij de diagnose van het transmissieprobleem van je Dodge zijn er een paar stappen die je kunt nemen. Het controleren van vloeistofniveaus en het zoeken naar codes die zijn opgeslagen in de transmissiecontrole module (TCM) zijn er twee van. Als je niet zeker weet hoe je verder moet gaan met deze reparaties, vraag dan de dealer om een van hun ervaren monteurs te sturen om je auto te inspecteren.
Sommige Nitro-eigenaren hebben elektrische problemen ervaren, zoals een brandend acculampje of een claxon die willekeurig klinkt. Anderen hebben gemeld dat hun deuren willekeurig vergrendelen en ontgrendelen, of dat de koplampen uit zichzelf aangaan.
Het modeljaar 2007-2010 van de Nitro SUV werd teruggeroepen vanwege problemen met de Totally Integrated Power Modules (TIPM’s). Als gevolg daarvan krijgen eigenaren van deze SUV nu gratis het flashen of vervangen van hun TIPM’s zonder extra kosten.
Problemen met dakdragers
De 2007 Dodge Nitro is een indrukwekkende auto om te zien. Hij is uitgerust met een oleo geïnjecteerde aluminium motor en biedt veel sex. Hoewel hij er sportief uitziet, spreekt zijn veiligheidsreputatie voor zich – waardoor dit voertuig een betaalbare luxe is om te bezitten. Om langdurige tevredenheid te garanderen, moet je een degelijk onderhoudsplan en regelmatige inspecties uitvoeren; controleer bovendien onder de motorkap of je motor olieverversing of vervanging van het luchtfilter nodig heeft – zodat zowel jij als je portemonnee nog jaren tevreden blijven!
Rijeigenschappen
De Dodge Nitro is een aantrekkelijke SUV die veel kilometers maakt en leuk kan zijn om in te rijden. Voordat je een aankoop doet, moet je zijn geschiedenis bekijken op problemen. Als er veel zijn, is het misschien beter om elders te kijken voor je voertuigbehoeften.
Als je aan de Dodge Nitro denkt, denk je meteen aan zijn opvallende uiterlijk. Hij heeft een omhoogstekende motorkap, een grote boeg en spatborden met overdreven ronde vormen, evenals platen plaatwerk langs de flanken.
Hij heeft een lang, plat dak en een abrupte kont, waarin de achterklep is ondergebracht. Het doosvormige profiel en de gedurfde styling geven de illusie dat deze auto groter is dan hij in werkelijkheid is – wat bijdraagt aan zijn allure.
Voor 2011 is het exterieur van de Nitro opgefrist, te beginnen met een opgefriste set kleuren en de toevoeging van optionele motorkapstrepen en 20-inch wielen aan het basismodel. De SXT en SLT uitvoeringen voegen bumpers in carrosseriekleur, verwarmde spiegels, prestatiegerichte ophangingslak en extra accenten aan het exterieur en interieur toe voor een verbeterde look. De Detonator en Shock top uitvoeringen zijn voorzien van performance suspension paint, optionele motorkapstrepen en extra accenten aan de buitenkant.
De Nitro biedt veel laadruimte, met SLT en R/T modellen met Dodge’s “Load’nGo” systeem dat het inladen vergemakkelijkt. SXT en zelfs basis SE uitvoeringen hebben deze voorziening niet, maar zijn wel uitgerust met een verschuifbaar laadvloerpaneel dat kan worden uitgeklapt of teruggeplaatst.
Een van de grootste rijproblemen met de Nitro is zijn neiging om af te slaan op de weg of af te slaan bij stationair draaien, zoals veel eigenaren op forums hebben gemeld. Dit probleem lijkt te worden veroorzaakt door een slecht functionerende TIPM (total integrated power module), die dient als centrale verdeelkast voor alle elektrische componenten.
Als je dit probleem ervaart, kun je het beste je auto naar een auto-elektricien brengen en het elektrische systeem laten testen. Zij zullen eventuele fouten snel opsporen en verhelpen.
De Nitro is een aantrekkelijke en budgetvriendelijke optie voor wie op zoek is naar avontuur zonder afbreuk te doen aan stijl of veiligheid. Hij heeft indrukwekkende crashtestscores en een indrukwekkend trekvermogen, waardoor het een ideale keuze is voor wie veelzijdigheid en betrouwbaarheid in zijn voertuig nodig heeft. Maar voordat je een gebruikte Dodge Nitro koopt, moet je zijn geschiedenis grondig lezen om eventuele ernstige problemen op te sporen.