S tronic en Tiptronic transmissies zijn hypermodern en verkrijgbaar op de meeste Audi-modellen. Welke je kiest hangt echter af van je voorkeuren en budget; welke het beste bij je past hangt af van welk model je bezit.
De S-Tronic transmissie is ideaal voor auto’s met krachtige motoren of sportwagens, terwijl Tiptronic beter werkt bij snelweg cruisen of ontspannen rijden, vooral bij 6- en 8-cilinder motoren.
- Schakeltijden
Als je jezelf de moeite van het handmatig schakelen wilt besparen, is een transmissie met dubbele koppeling (DCT) je ideale optie. Dit type versnellingsbak vind je meestal in auto’s uit het topsegment die prestaties en snelle reactietijden voorop stellen.
Het is echter ook niet zonder nadelen. De S tronic versnellingsbak kan problemen ondervinden met zijn koppelingen, die als ze niet goed worden onderhouden, beschadigd kunnen raken of zelfs helemaal uitvallen als ze niet snel worden gerepareerd. Dit veroorzaakt veel gedoe en kosten om te repareren.
Een van de beste manieren om transmissieproblemen te voorkomen is door de transmissie van je auto regelmatig te controleren. Door dit te doen kun je eventuele problemen vroegtijdig opsporen, zodat ze direct kunnen worden aangepakt. Zijn er waarschuwingssignalen, breng je auto dan direct naar een monteur voor onmiddellijke aandacht.
Een andere manier om de transmissie te beschermen tegen schade is het gebruik van een schakelmat of -kabel. Dit garandeert dat je de koppelingen niet per ongeluk te zwaar belast.
Voor nog meer efficiëntie zijn veel modellen uitgerust met Audi drive select systeem dat automatisch de schakeltijden van de transmissie aanpast aan je rijstijl en voertuigsnelheid. Je kunt het zelfs zo instellen dat het zich energiebesparend gedraagt, voor nog meer besparingen!
Tot slot, als je het tiptronic systeem een tijdje niet gebruikt hebt, schakelt het automatisch uit en laat het je terugkeren naar de handmatige modus. Zo kun je gemakkelijk weer met het Tiptronic-systeem in zee gaan als je merkt dat je de automatische modus te vaak gebruikt of de schakeltijden ervan niet prettig vindt.
- Launch Control
Launch control is een geavanceerde technologie waarmee auto’s in de optimale versnelling kunnen schakelen om te accelereren terwijl de aandrijfwielen aan de grond blijven. Het is een effectieve manier om de acceleratie in situaties met weinig grip te stimuleren zonder grip te verliezen of de prestaties op natte of gladde wegen te verminderen.
Launch control helpt de stabiliteit van het voertuig te handhaven tijdens hard accelereren, wat elke bestuurder een groot voordeel geeft – maar het mag alleen worden geactiveerd onder ideale weg- en verkeersomstandigheden.
APR heeft gebruik gemaakt van moderne technologie om een aantal inventieve en indrukwekkende voorzieningen te ontwerpen. Daartoe behoort een geoptimaliseerde koelvloeistofpomp voor de transmissie, die bestand is tegen hogere temperaturen en toch optimale bedrijfsomstandigheden handhaaft – waardoor de olie koel blijft en oververhitting wordt voorkomen. Andere hoogtepunten zijn een efficiënte schakelvolgorde in handgeschakelde modus en een upshift-functie die met een druk op de knop handmatig kan worden bediend. Maar misschien wel het meest indrukwekkend is APR’s drietraps meervoudige launch control RPM die door de gebruiker kan worden ingesteld.
- Soepelheid bij lage snelheid
Audi’s S tronic-transmissiesysteem is een van de meest geavanceerde ter wereld en zorgt voor een hoog rendement en opwindend rijgedrag. Het is speciaal ontworpen voor de moderne TDI-, FSI- en TFSI-motoren, die zelfs bij lage toerentallen veel koppel leveren.
De s tronic-transmissie is ongelooflijk soepel en responsief, dankzij het mechanisme met dubbele koppeling en de geavanceerde versnellingsbak.
Vergeleken met de Tiptronic is de S tronic veel sneller en kan hij sneller en preciezer schakelen. Zo helpt hij brandstofkosten te besparen door je auto in het juiste vermogensbereik te houden, terwijl je minder tijd kwijt bent aan het schakelen.
Een ander groot voordeel van de s tronic is de reeks veiligheidsvoorzieningen die je auto beschermen als hij zijn toerentalgrens overschrijdt. Dit kan je koppakking beschermen tegen beschadiging en je veilig op de weg houden.
De S tronic is een indrukwekkend duurzaam apparaat, dat is getest om bestand te zijn tegen de meest uiteenlopende krachtbronnen. Dat maakt hem geschikt voor auto’s van klein tot groot met verschillende koppelgetallen.
Zijn voornaamste kracht ligt in zijn vermogen om in alle versnellingsbereiken een constante G te handhaven, wat essentieel is voor cruisen op de snelweg en ontspannen rijden. Bovendien kan hij hogere koppelwaarden aan, wat hem ideaal maakt voor auto’s met grotere motorvermogens zoals de 6- en 8-cilinder.
Een s tronic is zuiniger dan de Tiptronic, waardoor hij populair is in luxe auto’s zoals de Audi A8. Bovendien is deze versnellingsbak veel sneller en responsiever dan zijn tegenhanger – ideaal voor auto’s die snel moeten presteren of vaak moeten schakelen.
De S tronic kan echter problemen hebben met acceleratie bij hoge toerentallen. Dit komt omdat het niet altijd mogelijk is de versnellingen volledig in te schakelen; voor een optimaal resultaat moet je dit dus goed doen.
Helaas is dit probleem relatief zeldzaam en meestal op te lossen door meer brandstof aan je motor toe te voegen of door je S tronic versnellingsbak in de handmatige modus te zetten. Door dit te doen voorkom je dat hij je plotseling uit een hoge versnelling probeert te schakelen of doorschiet bij het accelereren.
- Overbrengingsverhoudingen
Bij het kiezen van een transmissie voor je auto is het essentieel om rekening te houden met de overbrengingsverhoudingen. Deze factor heeft een immens effect op hoeveel vermogen (koppel) de auto aankan.
Er zijn verschillende automatische transmissies op de markt, zoals Audi S tronic en Tiptronic. Beide bieden een efficiënte, soepele aandrijving die door hun vele voordelen zeer gewild is geworden binnen de auto-industrie.
Een van de belangrijkste voordelen van een S tronic transmissie is dat hij sneller schakelt dan zijn voorganger, waardoor hij ideaal is voor sportwagens en andere voertuigen die snel moeten accelereren. Houd er echter rekening mee dat dit geen vervanging is voor handgeschakelde versnellingsbakken; er kunnen wat aanpassingen nodig zijn om hem responsiever te maken.
Een ander voordeel van een S tronic transmissie is dat hij minder bewegende delen heeft, waardoor hij energiezuiniger is en je geld bespaart op het brandstofverbruik!
De zeventraps S tronic-transmissie biedt sportief rijden met een uitzonderlijke zuinigheid. Met een maximale spreiding van de transmissieverhouding van 8,0:1 kan hij moderne TDI-, FSI- en TFSI-motoren evenaren met hun hoge koppelcijfers, zelfs bij lage toerentallen.
S tronics is te vinden in enkele van Audi’s meest gewilde en krachtige auto’s, waaronder de A5, A6, A7 en A8. Dat komt omdat S tronics ervoor zorgen dat je auto te allen tijde binnen het optimale toerentalbereik blijft – essentieel als je maximaal rendement en vermogen van je motor wilt.
Daarentegen is de Tiptronic een meer klassieke automatische versnellingsbak met een koppelomvormer. Hoewel hij al enige tijd bestaat in de auto-industrie, mist hij enkele belangrijke eigenschappen zoals schakeltijden, launch control of de soepelheid bij lage snelheden die de S tronic biedt; daarom is hij meestal alleen te vinden in luxe auto’s met krachtige motoren zoals de Audi A8.