Tesla’s hebben niet zoveel onderhoud nodig als conventionele motoren, omdat ze geen brandstof gebruiken. Dit betekent dat er minder vaak olie ververst hoeft te worden, koelvloeistof gespoeld, bougies vervangen en emissies gecontroleerd.
Maar sommige meer alledaagse taken moeten in het eerste jaar nog steeds worden uitgevoerd. Zo zijn bijvoorbeeld het vervangen van cabineluchtfilters, het rouleren van banden en het vervangen van ruitensproeiervloeistof veel voorkomende diensten die in deze periode moeten worden uitgevoerd.
- Olie verversen
Een olieverversing is een essentieel onderdeel van auto-onderhoud, vooral voor verbrandingsmotoren. Dit komt omdat motorolie een vitale rol speelt bij het smeren en koelen van de motor, waardoor deze soepel blijft lopen.
Elektrische voertuigen hebben doorgaans niet veel ander onderhoud nodig dan het verversen van de olie, maar het is toch belangrijk om dat schema bij te houden. Zorgen dat je Tesla voldoende olie heeft, helpt hem efficiënt te rijden en dure reparaties in de toekomst te voorkomen.
Je Tesla heeft ruitensproeiervloeistof nodig om vol te blijven, wat helpt om je veilig te houden tijdens het rijden door je zicht helder te houden. Hoe vaak dit moet gebeuren kun je vinden in de gebruikershandleiding van jouw specifieke auto.
Andere onderdelen van je auto die regelmatig moeten worden onderhouden zijn de airconditioning, cabineluchtfilters, remvloeistof en banden. Terwijl sommige van deze taken zelfstandig kunnen worden uitgevoerd door iedereen met basisgereedschap en vaardigheden, vereisen andere professionele hulp.
Remvloeistof is bijzonder belangrijk om regelmatig te controleren en te vervangen, omdat het na verloop van tijd vervuild kan raken, waardoor het minder effectief wordt. Daarom wordt aanbevolen om deze vloeistof om de twee jaar te controleren en te vervangen.
Ander noodzakelijk onderhoud voor een Tesla omvat het vervangen van het cabineluchtfilter, het reinigen en smeren van remklauwen, het rouleren van banden, en het testen van de accu. Elk van deze taken kost je wat geld, maar zorgt ervoor dat je Tesla zo lang mogelijk optimaal loopt.
- Banden roteren
Het bijhouden van het aanbevolen bandenrotatieschema van je auto is essentieel voor de veiligheid en de prestaties. Het garandeert niet alleen een gelijkmatige slijtage, maar bevordert ook een evenwichtig rijgedrag en tractie voor een plezierige rijervaring.
Het rouleren van je banden verlengt niet alleen hun levensduur, maar het kan ook helpen ongewone slijtagepatronen te elimineren die deze zouden kunnen verkorten. Een voorbeeld hiervan is cupping van het loopvlak; dit treedt op door de opbouw van vuil in het loopvlak van de band.
Voor het roteren van je banden moet je elk wiel demonteren en vastzetten met de wielmoeren. Deze taak kun je gemakkelijk zelf uitvoeren als je over het juiste gereedschap en de juiste kennis beschikt; het is echter sterk aan te bevelen deze taak door een professionele monteur te laten uitvoeren om te garanderen dat alles correct en veilig gebeurt.
Banden moeten regelmatig worden geroteerd, afhankelijk van hun positie en hoe je rijdt. Auto’s met voorwielaandrijving hebben bijvoorbeeld de neiging hun voorbanden sneller te laten slijten dan achterbanden.
Een ander voordeel van het regelmatig wisselen van je banden is dat de profieldiepte op alle vier de banden gelijk blijft. Dit verbetert niet alleen je tractie, stuur- en remprestaties, maar het bespaart ook geld door een lager brandstofverbruik.
Roteer je banden elke 1,5 tot 2.000 km of wanneer hun profieldiepte meer begint te variëren dan 1,5 mm. Als je niet zeker weet hoe vaak je ze moet rouleren, raadpleeg dan je gebruikershandleiding voor instructies.
Tesla-eigenaren moeten zich aan dit bandenrotatieschema houden om de levensduur van hun banden te maximaliseren. Het inhuren van een monteur voor deze service kan kostbaar zijn, maar het is elke bestede cent meer dan waard.
- Ruitenwisserbladen vervangen
Je ruitenwisserbladen zijn een vitaal onderdeel van je Tesla. Ze zorgen ervoor dat je veilig in de regen rijdt, en moeten worden vervangen zodra ze niet meer werken. Ruitenwissers kunnen verstopt raken met vuil en je een modderig uitzicht bieden – wat tot een ongeluk kan leiden.
Het thuis vervangen van je Tesla ruitenwisserbladen is een relatief eenvoudig doe-het-zelf project dat reparatiewerkplaatskosten bespaart. Als je echter geen ervaring hebt met dit soort auto-onderhoudstaken, kun je misschien het beste de hulp inroepen van een ervaren monteur voor assistentie.
Om te beginnen haal je je oude bladen uit hun armen. Er zijn verschillende methoden om dit te doen, afhankelijk van welk model je hebt. Sommige modellen hebben een hendel of lipje dat je met een schroevendraaier kunt loswrikken; bij andere moet je misschien plastic kapjes afbreken of de arm naar beneden schuiven tot hij onder een adapterlipje vergrendelt.
Lijn vervolgens je nieuwe bladen uit met de wisserarm. Ze moeten iets korter zijn dan je oude.
Zodra je de juiste lengte hebt, plaats je de bladen voorzichtig tegen de voorruit. Zorg ervoor dat ze niet tegen het glas schuren of krassen.
Als je niet zeker weet hoe je de bladen moet installeren, kun je op YouTube veel video’s en handleidingen vinden die je een idee kunnen geven van de betrokken stappen en hoe lang het duurt. Deze geven je een goed gevoel van wat er gedaan moet worden en wanneer.
Als je klaar bent, neem dan de tijd om ze uit te testen om er zeker van te zijn dat ze werken zoals bedoeld. Als je bij elke veegbeweging piepen of strepen hoort of ziet, kan het tijd zijn voor vervanging.
- Vervanging van de batterij
Nadat je enige tijd met je Tesla hebt gereden, kan hij tekenen van batterijdegradatie zijn gaan vertonen. Hoewel een Tesla batterij tot 500.000 km zou moeten meegaan, zijn er verschillende redenen waarom dit zou kunnen gebeuren.
Als Tesla-eigenaar is het vervangen van de batterij een van de meest essentiële uitgaven om in de gaten te houden. Een defecte of beschadigde batterij kan grote problemen veroorzaken en je zonder auto laten zitten.
Teslas worden geleverd met een uitzonderlijke garantie op de batterij en de aandrijving. Deze garanties dekken beide componenten gedurende acht jaar of 150.000 km, wat het eerst komt, waardoor de capaciteit gedurende de hele duur van de dekking minimaal behouden blijft.
Deze dekking beschermt je echter alleen tegen fabrieksfouten die binnen de garantieperiode optreden. Dat betekent dat als er iets anders misgaat, je alle kosten uit eigen zak moet betalen.
Daarom moet je overwegen om een verlengde garantie van een derde partij voor je Tesla te nemen. Bedrijven als CarShield en CARCHEX bieden plannen die verschillende reparatiekosten dekken, waaronder batterijvervanging.
Batterijvervangingen kunnen vrij prijzig zijn, dus het is essentieel om alle kosten te begrijpen voordat je met de reparatie begint. Gemiddeld moet je voor een complete batterijvervanging €5.000 tot €15.000 begroten – dit omvat zowel de batterij zelf als de arbeidskosten.
Tesla voertuigen vereisen meer vaardigheid en precisie bij het werken eraan vergeleken met benzinemodellen, en het proces kan ingewikkelder zijn. Daarom wordt vaak aangeraden om je auto voor reparatie naar een onafhankelijke garage te brengen in plaats van rechtstreeks naar het Tesla servicecentrum. Zij zullen helpen vaststellen wat er aan je auto gerepareerd moet worden en kosteneffectieve oplossingen bieden.
- Vervanging van remblokjes
Het remblok is een integraal onderdeel van het veiligheidssysteem van je auto, verantwoordelijk voor het snel afremmen en stoppen van je auto. Daarom is het essentieel dat ze altijd in uitstekende staat blijven.
Het is essentieel om te weten welk type remblokken je auto gebruikt, want ze kunnen van verschillende materialen gemaakt zijn. Opties variëren van halfmetaal tot keramiek en ze hebben allemaal verschillende prestatiekenmerken.
Remblokken zorgen voor wrijving tussen de rotor en het wiel om je Tesla tot stilstand te brengen. Ze zijn er in verschillende maten en stijlen, waarbij de meest voorkomende direct op de naaf van het wiel worden geschroefd.
Andere onderdelen in het remsysteem die van invloed kunnen zijn op hoe goed ze werken zijn de rotor en de remklauw. Wanneer deze hun minimale dikte bereiken, moeten beide worden vervangen.
Als je remrotors slijten, kunnen ze ervoor zorgen dat je remblokken beschadigd raken. Dit kan resulteren in piepende of andere geluiden bij het indrukken van het rempedaal.
Remblokken zijn een integraal onderdeel van het veiligheidssysteem van je auto, maar ze kunnen duur zijn om te vervangen. Om de beste prijs voor remservice te krijgen, loont het de moeite om rond te shoppen.
Veel winkels bieden garanties als extra voordeel, wat voordelig kan zijn. Deze garanties dekken je reminvestering, mocht er iets mee gebeuren na het onderhoud.
Als je remmen al enige tijd niet zijn vervangen, is dit het moment om een afspraak te maken met een monteur. Door dit te doen bescherm je je rotoren en andere remonderdelen tegen verdere schade die later tot hogere kosten kan leiden.