Je BMW accu kan sneller leeglopen dan normaal bij koud weer of als je met je auto korte ritjes maakt.
Als je dit probleem ervaart, zijn er een paar eenvoudige stappen die je kunt nemen om het op te lossen. Raadpleeg echter altijd een gekwalificeerde technicus voor verdere diagnose en reparatie.
Defecte batterij
Wanneer je op de startknop van je BMW drukt of het contact omdraait om hem te starten, wordt er een signaal naar de accu gestuurd dat hem vertelt chemische energie om te zetten in elektrische energie. Zonder zo’n batterij kun je je BMW niet starten of zijn accessoires en lichten laten werken.
De dynamo van je BMW gebruikt de energie van je accu om alle elektrische systemen van stroom te voorzien, inclusief koplampen, achterlichten, cabineverlichting en andere elektronische apparaten zoals entertainment systemen, klimaatbeheersingssystemen of radio/navigatie.
Een ander essentieel onderdeel van het elektrische systeem van je BMW is de Telematics Control Unit (TCU). Deze computer beheert verschillende systemen in je BMW en communiceert met de accu om de energie te regelen. Als er iets mis gaat met deze computer, kun je een groter batterijverbruik dan normaal ervaren.
Controleer de spanning van je accu met een voltmeter. Een accu met 12 volt of meer werkt meestal prima; als hij minder heeft, moet je hem onmiddellijk vervangen om problemen in de toekomst te voorkomen.
Als je accu na het vervangen nog steeds leeg lijkt te lopen, kan dat komen door een beschadigde massaband of IBS-sensor. Als de IBS-sensor niet goed functioneert, laat hem dan onmiddellijk beoordelen, zodat eventuele schade kan worden verholpen voordat je batterij helemaal leegloopt.
Andere oorzaken voor een lege accu zijn het ’s nachts laten branden van de verlichting, elektrische problemen en te veel draaiende elektrische accessoires. Omgaan met deze problemen kan uiterst frustrerend zijn.
Een lege accu kan duiden op een probleem met je hulpaccu. Dit wijst meestal op parasitaire stroomafname, een probleem dat ontstaat als het laadsysteem bepaalde elektronica uitschakelt om te voorkomen dat de accu te snel ontlaadt.
Als je een van de genoemde problemen met je hulpaccu ervaart, laat hem dan testen bij een plaatselijke dealer of auto-onderdelenwinkel. Zij zouden het probleem moeten kunnen diagnosticeren en suggesties moeten kunnen geven hoe het op te lossen.
Defecte TCU
Als je BMW X5 problemen heeft met het leeglopen van de accu, zelfs als het contact uit staat, kan het te wijten zijn aan een defecte TCU. Dit probleem komt vaak voor bij bepaalde BMW modellen en moet worden aangepakt zodra je symptomen opmerkt.
De Transmission Control Unit (TCU) is een essentieel onderdeel van de automatische transmissie van je auto, verantwoordelijk voor het aansturen van versnellingen wanneer ze nodig zijn. Het gebruikt verschillende sensoren en ingangen om de transmissie soepel te sturen, waardoor het brandstofverbruik verbetert en de veiligheid toeneemt.
De TCU vertrouwt op verschillende inputs, zoals de voertuigsnelheidssensor (VSS), de transmissieolietemperatuur en meer, om te beslissen wanneer hij moet schakelen en hoe hard.
Als de TCU bijvoorbeeld detecteert dat een motor te snel draait of dat de transmissie in een te hoge versnelling staat, stuurt hij signalen naar de ECU om de motor af te remmen. Dit helpt vermogen te besparen bij het schakelen en minimaliseert ook de slip die bij dit schakelen optreedt.
Bovendien controleert de TCU de temperatuur van de transmissievloeistof en past de druk op leidingen en solenoïden dienovereenkomstig aan. Dit helpt de ATF te beschermen tegen te heet worden, wat tot schade kan leiden.
Tenslotte kan de TCU ook een signaal naar de ECU sturen om het motorvermogen af te sluiten als de transmissie in een voor de situatie ongeschikte versnelling staat. Dit komt van pas als je plotseling moet stoppen of vastzit in een onveilige omstandigheid zoals een file.
Zoals je ziet is de TCU een complex apparaat dat professionele reparatie vereist. Omdat dit proces enige tijd kan duren, zorg ervoor dat je je auto naar de winkel brengt zodra je problemen opmerkt.
Losse verbindingen
Je accu is een van de meest kritische elementen in je auto. Hij slaat de door je motor opgewekte elektriciteit op en stuurt die naar de dynamo, die hem gebruikt om andere elektrische systemen te laten werken.
Als je accu echter niet goed wordt opgeladen of onderhouden kan hij snel leeg beginnen te raken. Dat komt omdat de accu voortdurend moet worden bijgevuld met nieuwe elektriciteit van de dynamo om opgeladen te blijven.
Je BMW gebruikt accukabels om de elektriciteit van de dynamo naar de accu over te brengen, zodat alle elektronica constant van stroom wordt voorzien. Deze kabels moeten stevig vastzitten aan zowel de positieve als de negatieve pool van de accu, zodat ze al je onderdelen van constante stroom kunnen voorzien.
Losse verbindingen in de accu van je auto kunnen ervoor zorgen dat hij sneller leegloopt, omdat de kabels dan binnenin kunnen bewegen. Ze kunnen ook leiden tot oververhitting door het rijden over hobbels of kuilen die de weerstand van de kabels verhogen.
Een losse verbinding kan ook voorkomen dat je accukabel goed contact maakt met het frame van je auto, wat leidt tot flikkerende of zwakkere koplampen dan normaal.
Om te controleren of je accukabel los zit, open je de motorkap of kofferbak van je auto en inspecteer je zowel de positieve als de negatieve kabel. Zorg ervoor dat de positieve accukabel stevig aan de klem is bevestigd, terwijl de negatieve kabel aan een metalen onderdeel op het frame van je auto moet zijn bevestigd.
Als je merkt dat de accukabelverbindingen los zitten, draai ze dan vast met een verstelbare sleutel of schroevendraaier, afhankelijk van welk systeem op je auto is geïnstalleerd. Zorg ervoor dat het losgemaakte uiteinde van de kabel veilig uit de buurt van mogelijke gevaren wordt geplaatst, zodat het niet weer op de klemmen kan vallen.
Een ander probleem dat het leeglopen van je BMW accu kan veroorzaken is defecte bedrading of zekeringen. Deze zijn normaal gesproken ongevaarlijk en leveren energie voor beveiligingsalarmen, klokken en radio-instellingen; maar als ze niet goed functioneren kan het al zijn opgeslagen energie uit de accu laten lopen.
Koud weer
De accu van je auto kan moeite hebben met starten bij koude temperaturen. Dit komt maar al te vaak voor en is een ernstig probleem. Helaas belasten koude en lage temperaturen je accu nog meer.
Als je hier last van hebt, breng je auto dan zo snel mogelijk naar een monteur om de gezondheid ervan te controleren en ervoor te zorgen dat hij geen jumpstart nodig heeft voordat je naar je werk vertrekt. Zo voorkom je dure pechgevallen in de toekomst.
Het is een verstandig idee om technologische accessoires zoals Bluetooths, telefoonladers, GPS-laadkabels en meer uit je auto te houden tijdens de winter, omdat deze de batterij kunnen leegmaken. Zorg er bovendien voor dat geen van de 12-volt stopcontacten van de BMW in deze periode is aangesloten.
Een andere factor die de capaciteit van je accu beïnvloedt is hoeveel energie je verbruikt tijdens het rijden. Bij koude temperaturen zijn mensen geneigd kortere boodschappen te doen en meer elektrische apparaten te gebruiken (batterijverbruikers).
Om dit probleem te voorkomen, schakel je onnodige verbruikers uit of haal je de stekkers uit je auto die je niet nodig hebt. Als bijvoorbeeld de verwarming aanstaat, schakel dan ook alle andere verbruikers uit, zoals verwarmde stoelen, ontdooiers en koplampen.
Dit geldt ook voor radio’s en alle andere elektronische accessoires in je auto. Door dit te doen bespaar je batterijvermogen, waardoor je hem kunt opladen als je meer vrije tijd hebt.
Zo zou je in de winter meer km uit je accu moeten kunnen halen. Houd bovendien de temperatuur van je auto zo koud mogelijk bij het starten van de motor als je langere tijd niet zult rijden.
Als je auto problemen begint te krijgen, ga dan naar het dichtstbijzijnde BMW servicecentrum en leg de situatie uit. Zij kunnen je helpen en de beste aanpak voorstellen.
Als je auto bij koud weer nog steeds moeite heeft met starten, is het essentieel dat je hem voor inspectie naar een BMW monteur brengt. Zij kunnen een diagnose stellen en ervoor zorgen dat je in de toekomst geen dure pech krijgt.