De BMW i8 is een indrukwekkende auto met veel unieke eigenschappen. Het is de eerste plug-in hybride supercar van BMW.
Maar hij heeft ook enkele veel voorkomende problemen waar eigenaren op bedacht moeten zijn. Deze omvatten defecte sensoren, brandstoflekken, problemen met airbags, oververhitting van de motor en grote deuren.
Koelvloeistoftemperatuursensor
De koelvloeistoftemperatuursensor in je BMW i8 is een van de vele sensoren die voortdurend temperatuurgegevens naar de computer van je auto stuurt. Als de nauwkeurigheid van deze sensor faalt, kan dat leiden tot ernstige problemen met prestaties en rijgedrag.
Het koelvloeistofsysteem van je BMW i8 gebruikt passages in het motorblok, de cilinderkop en het inlaatspruitstuk om warmte te absorberen. Als deze doorgangen te heet worden, wordt de computer van je auto door een koelvloeistoftemperatuursensor gewaarschuwd dat hij de koelvloeistof moet afkoelen, anders dreigt oververhitting van de motor.
Een slecht functionerende koelvloeistoftemperatuursensor kan leiden tot prestatieproblemen zoals een ruwe loop, een slecht brandstofverbruik en afslaan. De computer van je motor vertrouwt op de gegevens van je koelvloeistoftemperatuursensor voor belangrijke functies als bougies en brandstoftoevoer, dus als deze sensor uitvalt, kunnen andere prestatieproblemen volgen.
De koelvloeistoftemperatuursensor van je auto is een integraal onderdeel van de gezondheid en de prestaties van je motor. Als hij defect raakt, moet je hem onmiddellijk vervangen om verdere schade en verminderde betrouwbaarheid te voorkomen.
Gelukkig is het vervangen van je koelvloeistoftemperatuursensor geen moeilijk proces. Breng je auto gewoon naar een betrouwbare monteur en hij zal er snel werk van maken. Bovendien zullen ze een volledige diagnostische test uitvoeren die precies kan aangeven wat er mis is met je auto en hoe het het beste kan worden opgelost.
Zuurstofsensor
Zuurstofsensoren zijn essentiële onderdelen van het emissiecontrolesysteem van je auto. Ze bewaken het zuurstofgehalte in de uitlaat om te garanderen dat het juiste brandstofmengsel wordt gemaakt, zodat je BMW i8 efficiënt werkt en minder schadelijke stoffen produceert.
Deze sensoren sturen gegevens naar de motorcomputer en vertellen hem of het lucht-brandstofmengsel te rijk of te arm is. De computer past dan aan hoeveel brandstof er in elke cilinder gaat.
Als de sensor niet goed werkt, stuurt hij niet het juiste signaal naar de motorcomputer en werkt hij niet goed. Dit kan leiden tot verschillende prestatieproblemen, zoals slecht optrekken, ruw stationair draaien, haperen en afslaan.
Een slecht werkende zuurstofsensor is vaak de oorzaak van motorcontrolelampjes, dus als je dit lampje op je dashboard ziet, laat je auto dan onmiddellijk nakijken door een gekwalificeerde monteur. Die kan diagnostische tests uitvoeren om de bron van het probleem op te sporen en zo snel mogelijk advies geven.
Zuurstofsensoren kunnen na verloop van tijd verslechteren wanneer ze worden blootgesteld aan verontreinigingen zoals lood, zwavel, brandstofadditieven of olie-as. Dit versnelt het verouderingsproces en vereist vervanging om de 90.000 km. Hoewel het vervangen van een zuurstofsensor relatief eenvoudig is, is het aan te bevelen het werk door een monteur te laten doen, omdat die over alle benodigde gereedschappen en expertise beschikt voor een nauwkeurige installatie en een goede werking van je nieuwe sensor.
Bobine
De bobine is een essentieel onderdeel van het ontstekingssysteem van je auto. Hij zet lage spanning van je accu om in duizenden volts, waardoor een elektrische vonk ontstaat voor de bougies om brandstof te ontsteken.
De spoel is opgebouwd uit enkele meters strak gewikkelde koperen bedrading, gewikkeld om een ijzeren kern. Om kortsluiting te voorkomen is deze kern vervolgens met hars geïsoleerd van de rest van het pakket.
Een slecht functionerende bobine kan ervoor zorgen dat je motor niet goed ontbrandt, wat leidt tot ruw stationair draaien, slecht brandstofverbruik en minder vermogen.
Een ander veel voorkomend teken van motorproblemen is bij het rijden met lage snelheden. Dit kan erop wijzen dat je bobine niet goed werkt en vervangen moet worden.
Afhankelijk van je ontstekingssysteem bevindt de bobine zich onder de motor of in zijn eigen behuizing. In beide gevallen is hij eenvoudig te verwijderen uit de motorruimte van je auto met behulp van een doppenset en wat gereedschap.
Monteer de spoel opnieuw met een stevige afdichting en breng diëlektrisch vet aan voor extra veiligheid. Zorg er verder voor dat alle bouten volgens de aanbevolen koppelspecificaties worden aangedraaid.
De bobine is een essentieel onderdeel van het ontstekingssysteem van een auto en moet regelmatig gecontroleerd worden om defecten te voorkomen. Deze gaat meestal als eerste stuk, dus als je problemen opmerkt is het essentieel om ze meteen aan te pakken.
Kachelkern
Je BMW i8 kan bij koud weer problemen ondervinden met de verwarmingskern. Dit onderdeel, onder het dashboard, werkt samen met de klimaatregeling om je auto op te warmen.
Het ziet eruit als een miniatuur radiator, circuleert warme koelvloeistof in het interieur van je auto en zorgt ervoor dat je ontdooier goed werkt.
Een slecht functionerende verwarmingskern kan een gevaarlijk probleem zijn voor je BMW i8. Het kan ervoor zorgen dat je auto oververhit raakt, wat nooit aan te raden is.
Tekenen dat je verwarmingskern defect kan zijn, zijn gebrek aan warmte, lekkage van koelvloeistof, een onaangename geur in het interieur en beslagen ruiten.
Bovendien kan je BMW i8 moeite hebben met starten. Als dit het geval is, moet je je kachelkern meteen laten repareren.
Je kachelkern is een integraal onderdeel van het verwarmingssysteem van je auto. Als het kapot gaat, kan je auto oververhit raken en uiteindelijk pech krijgen.
Leeftijd: Als je auto ouder is, is het verwarmingsblok kwetsbaarder voor defecten door slijtage, corrosie en andere problemen zoals een defecte thermostaat of een verstopte radiator.
Een verstopte kachelkern beperkt de doorstroming van koelvloeistof naar je verwarming, waardoor deze minder goed in staat is de lucht in je auto te verwarmen. Het kan ook wijzen op andere problemen, zoals een verstopt cabineluchtfilter.
Elektrische problemen
De BMW i8 is een prachtige luxe auto, die op de weg superieure prestaties levert. Maar zoals bij elk voertuig kunnen er na verloop van tijd problemen ontstaan.
Elektrische problemen zijn een andere veel voorkomende oorzaak van deze problemen, en kunnen verschillende oorzaken hebben, maar de twee meest voorkomende hebben te maken met hoogspanningsaccu’s en kachelkernen.
Een slecht functionerende hoogspanningsaccu kan ervoor zorgen dat je auto onverwachts afslaat. Dit gebeurt meestal als je hem niet vaak gebruikt of als hij te lang buiten in koude temperaturen heeft gestaan.
Een ander elektrisch probleem dat je BMW i8 kan treffen is een probleem met de Electric Motor Electronics (EME) module. Dit kan optreden als er tijdens het fabricageproces puin in de batterijcellen komt.
Je weet of dit gebeurt door te controleren op waarschuwingslampjes op je dashboard. Je kunt ook moeite hebben om je auto te starten als hij niet recent is gebruikt of als de accu is leeggelopen door andere zaken zoals telefoonladers.
Het is essentieel om alert te blijven op elektrische problemen aan je BMW, en als je die vindt, breng je auto dan zo snel mogelijk naar een monteur. Door dit te doen kun je voorkomen dat ze erger worden en dure reparaties noodzakelijk maken. Bovendien bespaar je zo het gedoe en de frustratie om deze problemen zelf op te lossen.
Airbag problemen
Als je een BMW i8 bezit, zijn er enkele problemen met airbags waar je op moet letten. Deze problemen kunnen ertoe leiden dat de airbags tijdens een ongeval niet goed werken en uitklappen, met mogelijk letsel of de dood tot gevolg.
Dit probleem ontstaat door chemische degradatie binnen de airbag opblazers door blootstelling aan hoge vochtigheid of extreme temperaturen. Wanneer deze opblazers scheuren, kunnen scherpe metalen fragmenten de inzittenden van het voertuig raken en ernstige verwondingen of de dood veroorzaken.
Volgens de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) heeft Takata wereldwijd bijna 41,6 miljoen auto’s en SUV’s teruggeroepen vanwege dit probleem. Ze stellen ook dat defecte airbags alleen al in Amerika 16 doden hebben veroorzaakt.
In de Verenigde Staten is een breed scala aan voertuigen die tussen 2000 en 2013 zijn gefabriceerd onderwerp van terugroeping. Hieronder vallen X1 en X3 SUV’s, evenals 1 Serie en 3 Serie sedans, wagens, coupes en cabriolets.
Deze voertuigen kunnen airbags aan de passagierszijde hebben die door dit probleem worden getroffen en tijdens een botsing niet worden opgeblazen. Bovendien kan het ook gevolgen hebben voor de airbags aan de bestuurderskant.
BMW heeft ook 26 Mini en één BMW i3 voertuigen van modeljaar 2014 teruggeroepen om de airbags te vervangen, niet opgenomen in de grotere terugroepactie waarbij 1,8 miljoen BMW 3-serie modellen betrokken zijn.