BMW motoren staan bekend om hun lijn- of rechte zescilinders, hoewel ze ook V6 en V8 opties produceren.
De BMW B58 is een 3,0-liter zescilinder turbomotor die veelvuldig wordt gebruikt in veel modellen van het bedrijf. Deze motor heeft een indrukwekkend verleden en een reputatie van betrouwbaarheid.
Wat is een V6 motor?
V6 motoren zijn zescilinder krachtbronnen met twee in het midden verbonden cilinderbanken. Deze configuratie is gebruikelijk in moderne voertuigen.
Autofabrikanten kiezen vaak voor dit motortype omdat het meer vermogen biedt zonder groter of zwaarder te worden. Bovendien maakt het compacte formaat hem een goede keuze voor het toevoegen van prestatieverhogende voorzieningen als turbo’s of andere apparaten onder de motorkap.
De V6-motor is gemakkelijker en kosteneffectiever te produceren dan andere motortypen omdat hij in kleinere ruimtes past dan een rechte zes, waardoor hij perfect is voor auto’s met voorwielaandrijving.
Bovendien is hij meestal efficiënter en levert hij meer koppel bij hogere snelheden door zijn lichtere ontwerp met minder wrijving.
Hoewel populair, heeft de V6 wel enkele tekortkomingen die zijn betrouwbaarheid en efficiëntie kunnen beïnvloeden. Een belangrijk probleem is het grotere aantal bewegende delen dat voortijdig defect kan raken. Bovendien heeft de van nature onevenwichtige motor balansassen nodig voor een goede werking om een optimaal rendement te behouden.
Dat maakt hem echter niet minder krachtig. Zo is de 240 pk sterke BMW 328i een populaire lijn zes motor.
De 328i gebruikt dezelfde 3,0-liter motor als zijn niet-turbo voorganger, maar met een turbo. Dit resulteert in meer koppel en vermogen dan zijn niet-turbo voorganger, terwijl het brandstofverbruik nog steeds uitstekend is.
Sommige V6 motoren zijn zelfs krachtiger dan hun inline tegenhangers, waardoor ze een populaire keuze zijn onder luxe autobouwers. Bovendien zijn veel van deze motoren betrouwbaarder dan standaard V6’s.
Afgezien van deze voordelen is het essentieel om te onthouden dat de V6 motor een gedoe kan zijn om te onderhouden vanwege zijn complexe ontwerp. Dit maakt de kans op problemen groter, wat frustrerend kan zijn voor zowel eigenaren als monteurs.
Daarom is het essentieel om een vertrouwde reparatiewerkplaats te vinden die ervaring heeft met het werken met V6-motoren. Deze winkels helpen de prestaties van je voertuig te maximaliseren en garanderen dat het in optimale conditie blijft.
Verschillen tussen een V6 en een rechte motor
Iedereen die bekend is met het ontwerp van automotoren weet dat er twee hoofdtypen zijn: V6’s en rechte zessen. De eerste heeft al sinds de jaren 1920 de voorkeur, terwijl de tweede pas in de jaren 1950 begon te verschijnen.
Rechte zessen zijn ideaal voor prestatiemotoren, omdat ze soepel en stil rijden. Bovendien hebben rechte zessen langere cilinderslagen die de uitstoot verminderen en het brandstofverbruik verhogen.
Een ander voordeel van een rechte-zes is het reparatiegemak. Er is slechts één motorblok, cilinderkop en kleppendeksel per cilinder, waardoor de hele motor veel eenvoudiger te repareren is dan bij een V6.
Behalve dat ze eenvoudig te repareren zijn, zijn ze ook veel voordeliger te bouwen. Bovendien kunnen V8-motoren door hun langere cilinderslagen meer vermogen en koppel leveren dan V6’s.
Een ander voordeel van de rechte zes is hun veelzijdigheid; ze kunnen worden aangepast voor vele motortoepassingen, waaronder diesel. Dat maakt ze perfect voor industrieel en vrachtwagengebruik en duurzamer dan V6’s vanwege hun lange cilinderslagen die trillingen verminderen die een motor of zijn onderdelen zouden kunnen beschadigen.
Hoewel zescilindermotoren diverse voordelen bieden, zijn er ook nadelen. Ze zijn moeilijk te verpakken, kunnen het zwaartepunt verleggen, zijn gevoelig voor buigen en het kan een uitdaging worden om er turbo’s op te installeren.
Aan de andere kant is een V6 motor compacter en past hij gemakkelijk in de motorruimte van een auto. Bovendien kun je er misschien turbo’s of andere prestatieverhogende voorzieningen zoals elektrisch ondersteunde turbo’s aan toevoegen.
De V6 is echter duurder om te maken dan zijn zescilinder, omdat er balansassen en contragewichten nodig zijn, en extra nokkenassen en kleppen voor optimale prestaties.
Ondanks de nadelen blijft de V6-motor de voorkeur genieten van de meeste fabrikanten, omdat hij meer vermogen en efficiëntie biedt dan een lijnmotor. Bovendien verkiezen autoliefhebbers hem boven lijn zes motoren vanwege zijn soepeler karakter en hogere verfijningsniveau.
V6 versus lijnmotoren
V6 motoren zijn al lang de meest gebruikte krachtbronnen voor prestatievoertuigen, maar zes-in-lijn motoren bieden ook enkele duidelijke voordelen. Daartoe behoren meer vermogen, minder trillingen en een superieure smering.
Inline-zes motoren zijn eenvoudiger te bouwen dan V6 motoren omdat er minder onderdelen nodig zijn. Bovendien maken zes-in-lijn motoren minder lawaai dan V6’s, waardoor ze ideaal zijn voor mensen met een gevoelig gehoor.
Tegenwoordig zijn V6 motoren te vinden in de meest uiteenlopende voertuigen, van SUV’s en vrachtwagens tot luxe limousines en sportwagens. Hoewel ze niet zo krachtig zijn als V8-motoren, leveren ze nog steeds veel koppel en zijn ze meestal goedkoper te bouwen.
Een ander voordeel van de rechte zes is dat hij zes uitlaatpoorten aan één kant heeft, wat een aangenamer uitlaatgeluid oplevert dan zijn V6 tegenhanger. Gedwongen inductie kan ook een effectieve manier zijn om het vermogen van je zescilinder motor te verhogen als de turbo’s groot genoeg zijn om in de motorruimte te worden ingebouwd.
Historisch gezien was de rechte zescilinder gebruikelijker in achterwielaangedreven sportwagens en grote luxe sedans, omdat hij een kleinere motorruimte heeft dan een V6, waardoor het voor autofabrikanten rendabeler is om hem te gebruiken. Nu blijkt dat de rechte zes in de nabije toekomst een comeback maakt.
De rechte-zes wordt ook gebruikt in enkele van BMW’s iconische prestatieauto’s, zoals de M4 en M3. Hij zorgt niet alleen voor een betere botsveiligheid omdat hij lager is dan een V6, maar hij past ook gemakkelijker in de motorruimte van een auto voor eenvoudige montage.
Een van de grootste nadelen van de V6-motor is dat hij de neiging heeft wat vermogen te verliezen op de neergaande slag. Dit kan vooral merkbaar zijn bij krachtige voertuigen die hogere snelheden moeten halen om maximaal vermogen te genereren.
Bovendien vergen V6 motoren door hun oneven aantal cilinders meer onderhoud dan lijnmotoren, waardoor ze gevoelig zijn voor balansproblemen en trillingen die moeilijk te verhelpen zijn.
Wat is beter?
De motor in een auto is de drijvende kracht achter de rijdynamiek, maar ook verantwoordelijk voor het brandstofverbruik en de uitstoot. BMW heeft enkele van de best presterende motoren ontworpen die momenteel op de weg te vinden zijn om aan deze behoeften tegemoet te komen.
De N54, die de voorloper was van BMW’s in massa geproduceerde turbo 6-cilinder formule, is een van de meest invloedrijke motoren in de moderne geschiedenis van BMW. Hoewel hij enkele betrouwbaarheidsproblemen had die onderweg wat groeipijnen veroorzaakten, zouden deze problemen later gunstig blijken omdat BMW sindsdien enkele van hun meest betrouwbare en krachtige motoren ontwierp.
Een ander belangrijk element van het succes van de S62 was het systeem met variabele kleptiming, waarmee de prestaties konden worden geoptimaliseerd op basis van het toerentalbereik. Dit ontwerp zou later worden overgenomen door andere krachtige BMW motoren zoals de S63 V8 en de B58 V8.
De S62 M motor zette vele mijlpalen voor BMW tijdens zijn periode als M motor. Hij was de eerste die de aanduiding “M” gebruikte en was voorzien van dubbele VANOS variabele kleptiming – een cruciaal kenmerk dat standaard zou worden in veel toekomstige BMW motorontwerpen.
Door deze innovaties kon de S62 een uitgebreide koppelkromme produceren, die al bij 2.500 tpm begon met vermogen en dan geleidelijk werd opgebouwd tot 7.000 tpm. Dit was bijzonder opmerkelijk in vergelijking met eerdere BMW motoren die zich beperkten tot het middenbereik, zoals de M60 en M62.
Dit gezegd zijnde, was de S62 motor een absoluut genot om mee te rijden en is sinds 2005 een favoriet onder liefhebbers. Bovendien kon zijn sterke blok tot 700 pk aan zonder zuigers en stangen te beschadigen.
De N54 directe injectie en het turbolader systeem waren de eerste in hun soort in een BMW motor, hoewel ze slechts kort werden toegepast voordat ze werden vervangen door betrouwbaardere en goedkopere alternatieven. Maar ook nu nog wordt de N54 beschouwd als een uitstekende optie voor mensen die op zoek zijn naar maximaal vermogen zonder de duurdere aftermarket onderdelen te hoeven kopen.