De BMW F11 is een betrouwbare auto die met de juiste zorg en onderhoud vele jaren mee kan gaan. Helaas kunnen er, naarmate hij ouder wordt, problemen ontstaan.
Een van de meest voorkomende problemen die eigenaren ervaren is waterlekkage in hun interieur. Dit gebeurt wanneer de stuurkolombekleding niet goed afdicht en water in de passagiersruimte toelaat.
Schokken en schokken in de transmissie
Transmissies zijn een van de meest cruciale elementen in een auto en moeten altijd up-to-date worden gehouden. Helaas zijn ze niet immuun voor problemen die je rijervaring negatief kunnen beïnvloeden. Als je problemen hebt met de transmissie van je BMW F11, is dit het moment om hem binnen te brengen voor reparatie voordat het een dringende situatie wordt.
Moeizaam schakelen is een veel voorkomend probleem bij BMW’s, vaak veroorzaakt door een laag of onjuist peil van de transmissievloeistof. Deze vloeistof helpt de tandwielen te smeren en zorgt ervoor dat ze efficiënt blijven werken, terwijl het ook voorkomt dat onderdelen tegen elkaar schuren en vreemde geluiden maken die ernstige schade aan je auto kunnen veroorzaken.
Luide knarsende geluiden zijn een andere aanwijzing dat je transmissie lekt of niet goed functioneert. Dit kan gebeuren als de transmissie van je auto niet genoeg vloeistof krijgt of vervuild is met vuil en puin.
Je moet dit probleem onmiddellijk aanpakken, want uitstel kan ernstige gevolgen hebben en je veel geld kosten als het niet meteen wordt aangepakt. Als je niet zeker weet of je BMW lekt of niet, breng hem dan naar je plaatselijke onafhankelijke monteur en laat hem voor je inspecteren.
Een ander probleem met je transmissie waar je rekening mee moet houden is het schokken en doen alsof hij een paar versnellingen is uitgelopen. Een snelle aanpak van dit irritante en schokkende probleem is essentieel; zorg er daarom voor dat het zo snel mogelijk wordt aangepakt.
In sommige gevallen gaat het waarschuwingslampje op het dashboard van je auto niet branden als dit probleem zich voordoet. In zulke gevallen wordt meestal aangeraden je BMW naar een servicecentrum te brengen voor inspectie en reparatie.
Een gekwalificeerde BMW reparateur zou in staat moeten zijn om nieuwe software te downloaden en dit probleem voor je op te lossen, al kan het een uitgebreidere reparatie noodzakelijk maken.
Wacht niet langer, boek vandaag nog een afspraak bij Bavarian Rennsport om te beoordelen of dit probleem dringend moet worden aangepakt. Zij zullen je helpen om je BMW weer vlot te laten rijden!
Oververhitting van de motor
Oververhitting van de motor kan een ernstig probleem zijn dat, als het niet wordt aangepakt, dure reparatierekeningen kan veroorzaken en zelfs je auto kan beschadigen. Onbehandeld kan oververhitting van de motor een ramp voor je auto betekenen.
Verbrandingsmotoren vertrouwen op koelvloeistof om hun temperatuur te regelen. Zonder koelvloeistof kan de motor van je BMW oververhit raken en grote schade aan de onderdelen veroorzaken.
Na verloop van tijd kunnen vuil en gruis zich ophopen in je koelsysteem, waardoor de koelvloeistof niet goed kan circuleren. Dit komt vooral voor in warmere seizoenen, wanneer je auto harder rijdt en meer warmte produceert.
Als het koelsysteem van je auto verstopt raakt, kan dat ertoe leiden dat de motor oververhit raakt en in de toekomst dure reparaties nodig zijn. Om dit te voorkomen moet je het koelvloeistofpeil regelmatig controleren – je kunt aan de zijkant van de tank een merkteken vinden dat aangeeft hoeveel vloeistof er nog over is.
Een andere mogelijke oorzaak van oververhitting is een slecht werkende thermostaat. Deze sensor regelt de temperatuur tussen je radiateur en je motor, en zorgt ervoor dat alles optimaal blijft werken. Als hij niet goed werkt, kan je motor oververhit raken en een ongewoon dreunend geluid maken dat je via je stereo-installatie kunt horen.
Je auto kan oververhitting krijgen door een defect luchtfilter. Dit kan gebeuren als je in vervuilde gebieden woont of als je filter te restrictief is. Als dit bij jou het geval is, zorg er dan voor dat het onmiddellijk vervangen wordt.
Andere oorzaken van oververhitting bij BMW’s zijn een slecht werkende waterpomp, radiatorproblemen en problemen met het lekkende koelvloeistofsysteem. Als een van deze zich voordoen, breng je BMW dan onmiddellijk naar een monteur voor verdere diagnose en herstel.
De meest voorkomende reden waarom de motor van je BMW oververhit kan raken is een laag koelvloeistofpeil. Dit probleem kan in elke auto voorkomen, maar het is vooral problematisch bij warm weer, wanneer de temperatuur snel stijgt.
Het is ook essentieel om het juiste type koelvloeistof voor de motor van je auto te gebruiken. Je kunt deze informatie meestal vinden in je gebruikershandleiding of direct contact opnemen met de fabrikant.
Kloppend stuurwiel
Als je een kloppend geluid hoort bij het draaien van je stuurwiel, is het essentieel om te onderzoeken wat de oorzaak kan zijn. Het kan een eenvoudige oplossing zijn die minimaal onderhoud vereist of iets belangrijkers dat reparatie vereist.
De stuurbekrachtiging van je BMW F11 bestaat uit een ingewikkeld netwerk van onderdelen die samenwerken om je te helpen sturen. Het omvat een zuiger, slangen en systeemleidingen die samenwerken om vloeistof naar de tandheugel en het rondsel te sturen, zodat je met minimale inspanning soepel kunt draaien.
Wanneer zuigers verslijten, kun je een bonkend geluid horen als je je stuurwiel draait. Dit is een aanwijzing dat je stuurbekrachtigingssysteem misschien niet optimaal functioneert en onmiddellijk naar de monteur moet worden gebracht voor inspectie.
Een veel voorkomende oorzaak van het klepperende geluid in je stuuras is een versleten bovenlager. Dit stalen stuk verbindt je stuuras met het bijbehorende tandwiel of de tandheugel. Als dit bovenste lager verslijt, laat het toe dat je wiel tegen zijn koof schuurt en een hoorbaar wrijfgeluid veroorzaakt.
Het is verstandig om je stuurkolom te inspecteren op tekenen van slijtage, vooral als je auto veel kilometers maakt. Laat bovendien de bussen die ermee verbonden zijn onderzoeken op scheuren of breuken.
Een andere mogelijke oorzaak van een kloppend geluid bij het draaien van je stuur is een gebarsten schokdemperveer. Deze zitten meestal aan de boven- of onderkant en zullen bij beschadiging een hoorbaar piepend geluid produceren bij het rijden door bochten of over hobbelig terrein.
Als je een kloppend geluid hoort bij het draaien van je stuurwiel, is het essentieel dat je je BMW F11 meteen binnenbrengt voor een inspectie. Uitstel kan leiden tot gevaarlijke situaties als het geluid verergert.
Defecte achterruitenwisseras
Als je BMW F11 achterruitenwissers niet optimaal functioneren, kan het tijd zijn voor vervanging. Gelukkig zijn er tal van opties beschikbaar die dit mogelijk kunnen maken.
Naast het vervangen van wisserbladen moet je ook overwegen om de wisserarmen te vervangen. Deze kunnen na verloop van tijd broos en breekbaar worden, dus zorg ervoor dat je ze regelmatig inspecteert op tekenen van slijtage.
Je kunt dit zelf doen als je het benodigde gereedschap en de tijd hebt. Sommige ruitenwisserarmen worden vastgezet met een moer, terwijl andere een borgklem gebruiken (Foto’s 1 en 3).
Om een arm eraf te halen, maak je de borgklem los en til je hem van zijn as. Sommige armen zijn voorzien van een beschermkap die je eraf kunt tillen zodat de schroef zichtbaar wordt; zo niet, gebruik dan een platte schroevendraaier om de moer los te draaien.
Als de moer eraf is, kun je beginnen met het verwijderen van de as. Pas op dat je de borgring niet beschadigt! Eenmaal uit elkaar, reinig en smeer hem grondig voor optimale prestaties.
Als je spindel vervangen is, kun je een nieuwe spindel installeren die speciaal voor jouw auto gemaakt is, zodat hij goed past en optimaal functioneert.
Als de spindel moeite heeft met bewegen, kan dat komen door losse of gebroken scharnieren die hem op zijn plaats houden. Als dit gebeurt, kan de ruitenwisser overslaan over bepaalde plekken.
Een ander veel voorkomend probleem is roest op de wisserarm, waardoor de werking ervan in gevaar kan komen. In zulke gevallen is het essentieel om hem onmiddellijk te laten vervangen.
Kijk tenslotte uit naar afbladderende verf op je wisserbladen. Dit kan erop wijzen dat het metaal eronder begint te barsten en zich blootstelt aan roest. Het kan gemakkelijk worden verwijderd als het vroegtijdig wordt opgemerkt, maar het kan leiden tot een breuk in het blad als het niet onmiddellijk wordt aangepakt.
Onderhoud van je BMW F11 is essentieel als je wilt dat hij lang meegaat. Regelmatig onderhoud en hem veilig houden zal veel problemen in de toekomst helpen voorkomen.